Spaanse machinist reed graag heel hard met zijn trein

Hij reed het traject bijna dagelijks, de machinist van de ontspoorde trein. Maar hij heeft toegegeven dat hij de gevaarlijke bocht veel te hard in ging.

Een screenshot van de foto die Garzon op Facebook had gezet.

De dag na het treinongeluk van woensdagavond stond in het teken van troost bieden aan getroffen families. Naast premier Rajoy reisden ook koning Juan Carlos en zijn echtgenote naar Santiago. Er zijn drie dagen van nationale rouw aangekondigd. Maar na de eerste schok en het verdriet over de treinramp die aan tachtig mensen het leven kostte, heeft Spanje zich op de vraag gestort hoe het ongeluk kon gebeuren.

Spanje heeft zijn eigen kapitein Schettino. Hoewel nog veel onduidelijk is, wijzen velen al beschuldigend naar de machinist. De 52-jarige Francisco Garzón, die zeker 100 kilometer per uur te snel de scherpe bocht inreed, zou een voorliefde voor hard rijden hebben. Het beeld van een snelheidsduivel stijgt op van zijn Facebookpagina, die Spaanse journalisten nog raadpleegden voordat het profiel gisterochtend offline werd gehaald. Op 8 maart plaatste de machinist hier een foto, gemaakt in de stuurcabine van de trein waarop te zien is dat die op dat moment 200 kilometer per uur rijdt. Een vriend reageerde dat Garzón „verdomme hard gaat, remmmmmm”. „Ik kan niet harder, anders beboeten ze me”, reageert de machinist. Vervolgens doet hij er een schepje bovenop door te pochen dat „de snelheidsmeter niet gemanipuleerd is”.

Een andere vriend die zich in het gesprek mengt waarschuwt uit te kijken voor de politie, „anders pakken ze je nog punten [van zijn rijbewijs, red.] af”. Waarop Garzón reageert, in hoofdletters, dat het „Echt supergaaf zou zijn om eens parallel met de guardia civil op te rijden en hun radar op hol te laten slaan. Lekkere boete voor (de treinmaatschappij) Renfe. Haha”.

Garzón werkt al dertig jaar voor Renfe, sinds de eeuwwisseling als machinist. Het traject waar hij woensdag reed, rijdt hij sinds een jaar bijna dagelijks.

De topman van Renfe verklaarde gisteren dat Garzón met deze ervaring „de infrastructuur had moeten kennen”. Een collega-machinist die het traject ook kent, legde op tv uit dat de trein ongeveer een kilometer nodig heeft om af te remmen van een snelheid van tweehonderd naar tachtig kilometer per uur.

Uit radiocontact met de verkeersleiding in de eerste ogenblikken na de ontsporing zou Garzón al berouw hebben getoond. „Wij zijn ook maar mensen. Wij zijn ook maar mensen”, zei hij volgens media die bronnen binnen het onderzoeksteam spraken. Ook zou hij meteen hebben opgebiecht dat hij 190 reed. Informatie uit de zwarte doos van de trein bevestigde dat gisteren: „Ik heb de trein laten ontsporen. Wat doe je er aan?”

In het ziekenhuis, waar hij met licht letsel is opgenomen, kreeg Garzón gisteren van justitie te horen dat hij als verdachte wordt beschouwd. Hij wordt bewaakt door politieagenten. De autoriteiten willen nog niet ingaan op vragen over zijn rol.

In reacties op internet en in praatprogramma’s wordt Garzón door velen al als schuldige aangewezen. Hij wordt onder meer vergeleken met de Italiaanse kapitein Schettino, die de wereldpers haalde door cruiseschip Costa Concordia te laten kapseizen, als gevolg van een zeemansgroet. Garzón testte overigens negatief op de alcoholtest die hem werd afgenomen.