Machinist was snelheidsduivel. Spanje heeft nu zijn eigen kapitein Schettino

Op 8 maart plaatste machinist Francisco Garzón bovenstaande foto op Facebook, gemaakt in de stuurcabine van de trein, waarop te zien is dat hij op moment 200 kilometer per uur rijdt.

De Spanjaarden vragen zich af hoe het treinongeluk van eergisteren kon gebeuren. De machinist lijkt een snelheidsduivel te zijn. En waarom remde de trein niet automatisch af?

Bij het ongeluk kwamen 80 mensen om het leven. 35 mensen, onder wie vier kinderen, liggen nog zwaargewond in het ziekenhuis. Hoewel nog veel onduidelijk is, wijzen velen al beschuldigend naar de machinist. De 52-jarige Francisco Garzón zou zeker 100 kilometer per uur te snel de scherpe bocht in zijn gereden én een voorliefde voor hard rijden hebben.

‘Ik kan niet harder’

Daarmee heeft Spanje zijn eigen kapitein Schettino, die man die wereldberoemd werd door cruiseschip Costa Concordia te laten kapseizen met een onhandige zeemansgroet, zo schrijft onze correspondent Merijn de Waal vandaag in nrc.next.

“Dit beeld van snelheidsduivel ontstaat op zijn eigen Facebookpagina. Op 8 maart plaatste hij hier een foto, gemaakt in de stuurcabine van de trein waarop te zien is dat die op dat moment 200 kilometer per uur rijdt. Een Facebookcontact reageert grappend dat Garzón “godverdomme hard gaat. Remmmmmm”. “Ik kan niet harder”, reageert de machinist, “anders beboeten ze me”. Vervolgens doet hij er nog een schepje bovenop door te pochen dat “de snelheidsmeter niet gemanipuleerd is”.

Hierop mengt een andere vriend zich in het gesprek. Die waarschuwt hem uit te kijken voor de politie: anders pakken die nog punten van zijn rijbewijs af. Waarop Garzón – nu in hoofdletters – weer reageert dat het “echt supergaaf zou zijn om eens parallel met de Guardia Civil op te rijden en hun radar op hol te laten slaan”. Dat zou Renfe, zijn treinmaatschappij “een lekkere boete” opleveren, zegt hij.”

Garzón ligt in het ziekenhuis met een rugletsel. Hij staat onder politiebewaking omdat hij wordt gezien als verdachte. De krant El País voerde gisterochtend bronnen op binnen het onderzoeksteam die het radioverkeer met de machinist hebben gehoord. Hij zou in de eerste ogenblikken na de ontsporing, toen hij nog niet wist van de ernst van het ongeluk, alsmaar herhaald hebben: “Wij zijn ook maar mensen.”

Waarom werkten de veiligheidssystemen niet?

Ook als er geen sprake is geweest van roekeloos rijgedrag, blijft de vraag waarom de trein niet automatisch heeft afgeremd bij het naderen van de beruchte bocht, schrijft De Waal.

“Hogesnelheidstreinen zijn uitgerust met veiligheidssystemen die vermijden dat een trein met te grote vaart een bocht neemt. Op de schokkende videobeelden die een beveiligingscamera maakte van de crash is te zien dat de trein erg hard gaat.

Een mogelijkheid is dat het remsysteem niet goed werkte doordat de trein op dit traject op verschillende typen spoor rijdt. Momenteel wordt de hogesnelheidslijn AVE aangelegd tussen Madrid en Galicië, waar het ongeluk gebeurde. Een deel van het spoor is al klaar gemaakt, maar op andere plekken ligt nog het oude type. Mogelijk heeft het overschakelen hiertussen het automatisch veiligheidssysteem doen falen.”