Cashen met ramadan

Steeds meer winkelketens zien de ramadan als kans op extra omzet Ze slaan producten in speciaal voor het Suikerfeest Maar het is nog zoeken naar de juiste formule

Foto Olivier Middendorp

Verslaggever

Een dadel verschilt niet zo veel van een pepernoot. Of een paasei. Behalve een hoog suikergehalte hebben deze producten nóg iets gemeenschappelijk: er kan in korte tijd veel aan verdiend worden. Feest doet kopen – de ramadan en het afsluitende suikerfeest zijn daarin niet anders dan Hollandse feesten.

En dát krijgen steeds meer Nederlandse winkelketens in de gaten.

Turks fruit bij de Albert Heijn, baklava bij de Hema en en dadels bij de Dirk – de ramadan is commercieel. Na een eerste proef vorig jaar heeft marktleider Albert Heijn nu in 240 van de 850 winkels een blauw ‘ramadanschap’ ingericht met twintig producten onder de slogan „Alles voor de ramadan. Gewoon bij Albert Heijn”.De oer-Hollandse Hema verkoopt een speciaal ontwikkelde ramadanlijn in mystieke verpakking – de collectie is dit jaar verder uitgebreid naar vijftien producten. Lidl biedt onder de slogan ‘Oosters Genieten’ onder meer halalfrikandellen aan. Dirk van den Broek slaat royaal extra dadels in. Parfumerie Douglas richt ramadantafels in met ‘cadeaugeuren’ – tijdens het Suikerfeest worden cadeaus uitgewisseld.

De ramadan – de islamitische vastenmaand die twee weken geleden begon – is overal.

Wie het slim aanpakt, kan een hoop geld verdienen. Want de vastende moslim is verre van een marginale doelgroep. Onder de 825.000 moslims in Nederland is deelname aan de ramadan volgens het Sociaal Cultureel Planbureau „wijdverbreid” – precieze cijfers zijn niet beschikbaar. Een schat aan potentiële klanten dus. Alleen moeten die dan wel worden binnengehaald.

En dat is precies het doel van de zich uitbreidende ramadan-merchandise, denkt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit. Met speciale aandacht voor de ramadan en het Suikerfeest proberen winkelketens nieuwe klanten te binden. „Merkverbreding”, noemt Koelemeijer dat.

Met andere woorden: wees welkom, wij zijn er voor iederéén! Want hoe meer ‘iedereen’ zich bediend voelt, hoe meer omzet. En of die nou uit pepernoten of dadels komt – dat maakt natuurlijk niks uit.