Air France-KLM blijft grote verliezen lijden

Air France-KLM leed in het afgelopen half jaar een verlies van zo’n 800 miljoen euro. Nieuwe bezuinigingen zijn op komst.

Een stewardess van KLM op Schiphol. Het is daar vandaag de drukste dag, maar de reizigers merken daar weinig van. Vandaag zouden 180.000 mensen aankomen of vertrekken. Foto Olivier Middendorp

De enorme verliezen bij Air France-KLM zijn teruggedrongen, kondigde de nieuwe topman Alexandre de Juniac vanochtend aan. Maar het is nog niet genoeg.

„De omzet blijft achter bij de gestelde doelen”, zei De Juniac in een persverklaring. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep werden nieuwe bezuinigingen aangekondigd.

Air France-KLM kampt met grote verliezen. De daling van het vrachtvervoer door de economische crisis, de opkomst van prijsvechters als easyJet en de stijging van de brandstofkosten zorgden vorig jaar voor een nettoverlies van 1,2 miljard euro. De vandaag gepresenteerde halfjaarcijfers zijn iets rooskleuriger. Ten opzichte van het eerste half jaar van 2012 nam het nettoverlies tussen 1 januari en 1 juli 2013 met zo’n 400 miljoen euro af tot 793 miljoen euro. Dat bedrag vertekent overigens flink: vliegmaatschappijen verdienen het meeste geld in juli en augustus.

Vanochtend benadrukte Air France-KLM dat de omzet in het afgelopen halfjaar met 1,3 procent steeg tot 12,3 miljard euro en de schuldenlast met 600 miljoen euro is afgenomen tot 5,3 miljard. Maar tegelijkertijd werd duidelijk dat de luchtvaartgroep nog lang niet uit de problemen is. Een nieuwe scherpe daling van het vrachtvervoer met ruim 6 procent en tegenvallende resultaten op vooral vluchten binnen Europa zijn aanleiding voor nieuwe „majeure maatregelen”, zo maakte het bedrijf bekend.

Air France-KLM heeft zich als doel gesteld om in 2015 de schuldenlast met 2 miljard euro te hebben verminderd én weer winst te maken. Maar de al geplande reorganisatie – ‘Transform 2015’ gedoopt – blijkt door „de aanhoudend slechte economische omstandigheden” niet voldoende. De nieuwe reorganisatie komt bovenop het al aangekondigde ontslag van ruim 5.000 personeelsleden van Air France. De nieuwe KLM-topman Camiel Eurlings zei vanochtend tegen radiozender BNR dat in Nederland geen gedwongen ontslagen zullen vallen.

De situatie bij de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep is exemplarisch voor de Europese luchtvaartsector. Traditionele vliegtuigmaatschappijen als Air France-KLM, Lufthansa en British Airways moeten een uitgebreid maar duur netwerk van verbindingen onderhouden om hun intercontinentale vluchten vol te krijgen en kampen met relatief hoge personeelskosten. Op hun middellange vluchten hebben deze vliegtuigmaatschappijen tegenwoordig veel concurrentie van prijsvechters als easyJet en Ryanair. Die vliegen met minder en goedkoper personeel én openen alleen vluchten op lucratieve verbindingen. Ook zakenreizigers kiezen steeds vaker voor budgetmaatschappijen. Tekenend is ook dat lowbudgetmaatschappij Transavia, onderdeel van Air France-KLM, wél winst maakt.