Unilever lift mee met opkomende landen

Unilevers omzet krimpt in Europa en de VS, en groeit in Azië en Latijns-Amerika. „We kunnen de crisis verslaan.”

Unilever presteerde vorig jaar kwartaal op kwartaal beter dan analisten voorspelden. Dit keer hebben de analisten de omzet van het bedrijf echter niet te laag, maar te hoog ingeschat.

De door persbureau Bloomberg geraadpleegde financieel specialisten gingen allemaal uit van een „zeer bescheiden” omzetgroei. In hun berekeningen kwamen zij gemiddeld op 1 procent uit. Maar dat bleek nog iets te optimistisch.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers, vanochtend voor opening van de beurs, bleek dat de Brits-Nederlandse voedings- en zeepgigant de eerste zes maanden van dit jaar 0,4 procent is gegroeid. Als de wisselkoersen constant waren geweest en de effecten van de verkoop van onderdelen (zoals het Amerikaanse pindakaasbedrijf Skippy) niet meetelden, zou de omzet met 5 procent zijn gegroeid. In het eerste half jaar van 2012 bedroeg Unilevers omzetgroei nog 11,5 procent. Voor heel 2013 voorziet financieel directeur Jean-Marc Huët een omzetgroei van circa 4,5 procent, zei hij vanochtend.

De totale omzet van het afgelopen half jaar komt uit op 25,5 miljard euro. De nettowinst ging fors omhoog. Zij steeg ten opzichte van het eerste halfjaar 2012 met 12,5 procent tot 2,7 miljard euro.

Vooral in de opkomende markten heeft Unilever de afgelopen zes maanden goed gepresteerd. Hier groeide de omzet met 10,3 procent. Toch groeien Azië en Latijns-Amerika niet meer zo hard als voorheen, constateert het bedrijf. „De economische tegenwind beïnvloedt het gedrag van de consument.” In de VS en Europa was Unilever minder succesvol: hier daalde de omzet de afgelopen zes maanden 1,6 procent. Vooralsnog voorziet Unilever nauwelijks een verbetering op deze markten.

Van de vier divisies – persoonlijke verzorging, voeding, verfrissing (frisdranken en ijsjes) en huishoudproducten – groeien de eerste en de laatste hard. De omzet van de persoonlijke verzorgingsproducten (met merken als Dove en Axe) steeg het afgelopen half jaar met 8 procent tot 9,1 miljard euro, de schoonmaakmiddelen (met merken als Cif en Omo) groeide met 9,8 procent to 4,6 miljard euro. De voedingstak levert relatief het meeste aandeel in. Het afgelopen half jaar groeide deze divisie slechts met 0,2 procent.

Unilever verkocht wereldwijd meer ijsjes, ondanks het slechte weer in de VS en Europa. Dat laat zien dat we niet afhankelijk zijn van de zomer in Europa, schrijft het bedrijf in een toelichting op de cijfers.

„We moeten de lat weer hoger leggen”, zei bestuursvoorzitter Paul Polman vanochtend. „De macro-economische omstandigheden blijven een grote uitdaging.” Unilever, zei hij, moet hard werken om de concurrenten én de economische crisis te verslaan. Maar hij klonk optimistisch toen hij zei: „Ik denk dat we dat kunnen.”