Randstad ziet licht herstel van uitzendmarkt - omzet Unilever stijgt

AMSTERDAM - Interieur van een Randstad-filiaal in Amsterdam. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

Randstad ziet een licht herstel van de uitzendmarkt. De omzet daalde, maar de winst steeg, vooral door efficiëntere werkwijzen. Bij levensmiddelenconcern Unilever zijn de omzet en de winst de afgelopen periode gestegen (pdf).

De omzet van Randstad daalde het afgelopen kwartaal tot 4,1 miljard euro, vijf procent minder ten opzichte van vorig jaar. De winst steeg wel met 73 procent naar 63,1 miljoen euro. Volgens Randstad werd de omzet gedrukt door de timing van feestdagen als Pasen.

De omzet per werkdag daalde met 3,7 procent voor het gehele concern. In Nederland daalde de omzet per werkdag met vier procent. Randstad behaalde hier een eveneens vier procent lagere omzet van bijna 670 miljoen euro. De omzet van dochterbedrijf Tempo Team daalde met acht procent. In het derde kwartaal worden daarom verdere aanpassingen van het management doorgevoerd.

In de tweede helft van het jaar wil Randstad vijftien à twintig miljoen euro extra investeren in zijn grootste markten, waaronder Frankrijk en Duitsland. Het uitzendbedrijf verwacht dat de omzet in het derde kwartaal iets minder hard daalt.

Omzet Unilever blijft vrijwel stabiel

De omzet van Unilever is in de eerste zes maanden van dit jaar vrijwel stabiel gebleven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het levens- en verzorgingsmiddelenconcern zag de inkomsten met 0,4 procent stijgen naar ruim 25 miljard euro.

De groei is vooral het gevolg van ruim vier procent meer inkomsten uit Azië, Afrika en het Midden-Oosten, terwijl de verkoop in Europa juist terugliep. Daar zag Unilever de omzet in het tweede kwartaal met bijna drie procent krimpen. Ook in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika was sprake van een terugloop van anderhalf procent. Topman Paul Polman:

“De resultaten laten duidelijk zien dat de transformatie naar een bedrijf met een duurzame groei volgens plan verloopt. Vooral de sterke resultaten van de afdelingen voor huishoudproducten en persoonlijke verzorging stemt tevreden vanwege de toenemende druk van consumenten.”

(Novum)