Omzet Tomtom daalt - ‘kampioen van een krimpende markt’

De TomTom applicatie voor iPhone. Foto ANP / Jerry Lampen

Tomtom heeft zijn omzet in de periode van april tot juni zien teruglopen met twaalf miljoen euro naar 250 miljoen. De krimp van vier procent is vooral het gevolg van een dalende verkoop van inbouwsystemen aan de fabrikanten van auto’s, zo meldt de producent van navigatiesystemen vandaag in de tweede kwartaalcijfers.

De inkomsten uit de ‘automotive-tak’ liepen het afgelopen kwartaal terug met ongeveer dertien procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar even meer dan vijftig miljoen euro, zo schrijft persdienst Novum. Ook de verkoop van losse navigatiekastjes aan consumenten nam af. In die bedrijfstak behaalde Tomtom met 149 miljoen euro vier procent minder omzet dan in dezelfde periode van 2012. Toch pakte het tweede kwartaal beter uit dan verwacht, volgens topman Harold Goddijn vanwege ‘stevige resultaten’ in de consumententak van Tomtom.

Omzet navigatiekastjes daalt jaarlijks

Het bedrijfsresultaat van Tomtom kromp met een miljoen naar veertig miljoen euro. Diezelfde krimp werkte ook door in de winst, die het afgelopen kwartaal acht miljoen bedroeg. Een jaar geleden was dat nog negen miljoen. Voor heel 2013 rekent Tomtom op een omzet van negenhonderd tot 950 miljoen euro. TomTom is, zeker in Europa, kampioen van een krimpende markt, schreef onze technologieredacteur Marc Hijink onlangs in NRC Handelsblad:

“Die voor losse navigatiekastjes daalt jaarlijks met zo’n tien tot vijftien procent. Dat is voornamelijk te wijten aan de opkomst van de smartphone, met name die van Google. Door de gratis concurrentie ziet TomTom zich ook genoodzaakt de abonnementen op verkeersdiensten en kaartenupdates in zijn nieuwste navigatiesystemen af te schaffen. Ondertussen steekt Google miljarden in een gratis kaart die beschikbaar is voor 900 miljoen Android-telefoons.”

De koers van het bedrijf is laag vergeleken met de hoogtijdagen:

“De koers van TomTom staat al jaren rond de vier euro. In de hoogtijdagen, rond 2008, lag de koers rond de zestig euro. In dat jaar overlaadde TomTom zich met schulden om kaartenmaker TeleAtlas over te nemen. Daarna volgde de crisis, en de opkomst van Googles Android-telefoons.”