NS en Prorail gaan samen spoorproblemen aanpakken

Medewerkers van Strukton Prorail aan het werk met wissels bij Amsterdam CS. Prorail en de NS verschillen van mening over het aantal wissels dat nodig is, maar gaan nu samenwerken in een stuurgroep om de problemen op het spoor aan te pakken. Foto ANP / Lex van Lieshout

De directies van de NS en Prorail gaan nauw samenwerken in een stuurgroep om zo gezamenlijk de problemen op het spoor aan te pakken. Dat schrijft de Volkskrant vandaag op basis van stukken van de centrale ondernemingsraad van Prorail.

De stuurgroep moet onder roulerend voorzitterschap van de president-directeuren van NS en Prorail komen. De vorming van de stuurgroep was een uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld. De twee bedrijven willen de ellenlange vertragingen bij sneeuwval, noodweer en stroom- en computerstoringen gaan aanpakken. Deze problemen worden grotendeels toegeschreven aan de scheiding tussen de NS en ProRail.

Woordvoerders van Prorail en NS benadrukken in de krant echter dat de oprichting van de stuurgroep niet betekent dat aan de splitsing tussen beide spoorbedrijven een eind wordt gemaakt. De stuurgroep richt zich alleen op terreinen waar de bedrijfsvoering van NS en Prorail raakvlakken hebben. In de krant voorziet FNV Spoor-bestuurder Roel Berghuis juist meer problemen:

“De NS en ProRail hebben zevenduizend kilometer raakvlak. Maar ik vrees dat de oplossing die de NS en ProRail nu kiezen alleen maar tot meer bureaucratie gaat leiden.”

NS en Prorail zijn het nu regelmatig oneens over de aanpak van vertragingen en verstoringen. Zo wil Prorail liefst het aantal wissels reduceren om de kans op vertragingen te verminderen, maar wil NS juist zo veel mogelijk wissels behouden. De twee partijen hadden daar vorig jaar al ruzie over.