Mooie praatjes en nepneus in het bos

Regisseur en spelers leggen uit waarom ze de liefdeskomedie Cyrano de Bergerac vanaf morgen spelen in Openlucht- theater Amsterdamse Bos.

„Plaksnorren en hoeden, een groots en meeslepend verhaal, een flink ensemble en 1.600 man publiek per avond, het was zo ambitieus dat het me hilarisch leek om mee te doen”, zegt actrice Alejandra Theus over de voorstelling Cyrano van het Amsterdamse Bostheater. Op Oerol konden de acteurs al voor een kleiner publiek try-outs spelen van hun theaterspektakel. Morgen gaat de beroemde ‘comédie héroïque’ in première in het openluchttheater van het Amsterdamse Bos.

„Toen ik een stuk moest kiezen [voor het openluchttheater]”, vertelt regisseur en artistiek leider Ingejan Ligthart Schenk, „ zaten we midden in die verschrikkelijke kaalslag van het culturele veld, die ook nog eens vrij breed gedragen werd. Ik wilde laten zien wat een mooie kunstvorm theater is en ging op zoek naar een stuk dat getuigt van enorm veel vakmanschap en kwaliteit.”

Cyrano de Bergerac van de Franse schrijver Edmond Rostand (1868-1918) voldeed aan die voorwaarden. „De taal alleen al is van een ongelooflijke schoonheid. Rostand probeert daarin Shakespeare naar de kroon te steken. Het is helemaal in berijmde alexandrijnen geschreven, in zesvoetige jamben. Daarnaast bedient het zich van alle wetten van de komedie, maar is het verhaal tegelijkertijd heel ontroerend.”

Hoofdpersonen Cyrano en Christian zijn in het stuk beiden verliefd op de mooie Roxane. Maar Cyrano heeft een lelijke neus en Christian kan niet de juiste woorden vinden. Uiteindelijk weten ze samen het hart van de schone te winnen; Cyrano schrijft vurige liefdesverklaringen in naam van de beeldschone Christian.

Ligthart Schenk koos ervoor om de toneelmatigheid van het stuk te omarmen. „Ik wil de schoonheid van het kunstmatige laten zien.” De strenge rijm blijft daarom in de vertaling van Erik Bindervoet behouden. Acteur Bram Coopmans krijgt als Cyrano een grote nepneus op.

Om naast de taalvirtuositeit ook de beeldende kracht van theater te bewijzen, betrok de regisseur ook enkele mime-acteurs bij de voorstelling. Mimer Jochem Stavenuiter speelt bijvoorbeeld Christian: „Als puber kon ik net als Christian heel verlegen worden. Ik ben als mime-acteur natuurlijk vooral heel fysiek. Bram is daarentegen een echte taal- en tekstacteur.”

Alejandra Theus, die de rol van Roxane speelt, voelt zich ook niet „het mooiste, liefste en blondste wezen”, zoals Rostand haar personage beschrijft. Maar ze kan zich wel voorstellen dat een vrouw voor beide heren valt. „Ik vind het niet vreemd dat je zowel wild wordt van puur fysieke passie als van mooie taal. Ik vond het ook heel leuk om met beide acteurs te werken. Het was heerlijk om van Jochem een beetje les te krijgen in houding en het maken van beelden en van Bram tips te krijgen over stem, tempo en ritme. Wat dat betreft, heeft zich tijdens de repetities een Cyrano in het klein afgespeeld.”

Een band onder leiding van Roald van Oosten voorziet het liefdesverhaal van een zwoele score. Van Oosten componeerde enkele sexy popnummers in de stijl van Serge Gainsbourg met originele Franse teksten van Rostand. Verscheidene acteurs spelen en zingen met hem mee.

De popsongs klinken onder meer tijdens de zichtbare decorwisselingen.

Cyrano, Openluchttheater Amsterdamse Bos. T/m 7 september 2013. Inl: www.bostheater.nl