Facebook verdient goed aan mobiele advertenties - koers stijgt

Facebook CEO Mark Zuckerberg. Foto EPA / Peter DaSilva

Facebook heeft het afgelopen kwartaal flink verdiend aan mobiele advertenties. De winst maakte het verlies in dezelfde periode vorig jaar weer goed. Onmiddellijk nadat de kwartaalcijfers bekend werden, steeg de koers van het bedrijf zeventien procent.

De cijfers laten zien dat de agressieve poging van Facebook van dit voorjaar om de mobiele advertentiemarkt binnen te dringen, zijn vruchten afwerpt. Woensdag maakte het bedrijf bekend dat mobiele advertenties goed zijn voor maar liefst 41 procent van de totale reclame-inkomsten.

In de periode van april tot en met juni verdiende Facebook 333 miljoen euro, wat neerkomt op 13 cent per aandeel, zo schrijft persbureau AP. Vorig jaar was dat nog een verlies van 157 miljoen, of 8 cent per aandeel. De omzet steeg het afgelopen kwartaal 53 procent, van 1,18 miljard naar 1,81 miljard dollar; veel meer dan de 1,62 miljoen waarvan analisten uitgingen. Ook de snelheid van de omzetgroei is verhoogd.

De slotkoers was gisteren 26,51 dollar. Toen het bedrijf in mei vorig jaar naar de beurs ging, was de koers 38, maar dat niveau is sindsdien niet meer geëvenaard.

‘Tieners zijn niet Facebook-moe’

Op een conferentie met analisten ging Facebook-baas Mark Zuckerberg in op de veelgehoorde prognose dat tieners Facebook-moe worden, en liever gebruik maken van nieuwe, hippere alternatieven, zoals Instagram (overigens in handen van Facebook).

“Volgens onze cijfers klopt dat niet. Het is moeilijk goed te meten, omdat sommige jonge mensen over hun leeftijd liegen. Maar gebaseerd op de beste data die we hebben, geloven we dat we bijna volledig zijn doorgedrongen onder Amerikaanse tieners. Het aantal tieners dat Facebook dagelijks en maandelijks gebruikt is al anderhalf jaar stabiel.”

1,15 miljard actieve Facebook-gebruikers

Facebook heeft 1,15 miljard maandelijkse actieve gebruikers, een toename van meer dan 21 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal maandelijkse mobiele gebruikers steeg met 51 procent naar 819 miljoen. Meer dan de helft van de inkomsten van het bedrijf van het afgelopen kwartaal kwam van buiten de VS en Canada.

Google nummer 1 op afstand in mobiele advertentiemarkt

De cijfers komen kort na de cijfers van internetgigant Google. Die resultaten waren slechter dan verwacht. Google is wel ruimschoots wereldleider op het gebied van mobiele advertenties: het bedrijf heeft meer dan de helft van de markt in handen, iets waar Facebook nog lang niet bij in de buurt komt. Analisten verwachten dat Facebook aan het eind van dit jaar een aandeel van 12 procent in de mobiele advertentiemarkt heeft.