Elegant liefdesverdriet

Alela Diane

pop Alela Diane: About Farewell

Ergens tussen haar vorige cd, Alela Diane & Wild Divine, en de nieuwe cd, About Farewell, is Alela Diane de liefde verloren. Het huwelijk met haar gitarist Tom Bevitori werd ontbonden. Die breuk is zowel emotioneel als muzikaal bepalend voor About Farewell, haar ‘break up’-cd.

De Amerikaanse singer-songwriter Alela Diane werd in 2007 in ons land bekend met het album The Pirate’s Gospel, een ingetogen lied-cd begeleid door strakke akkoorden op gitaar. De samenwerking met Bevitori leidde tot een flamboyantere stijl, zoals te horen op Alela Diane & Wild Divine (2011).

Op About Farewell keerde Diane terug naar de basis. De subtiele uitbundigheid van het vorige album maakte plaats voor bijna streng beleden verdriet. Niemand wordt gespaard: niet de ex-geliefde, niet zijzelf; Diane wil het menselijk onvermogen onder ogen zien. Zo leek dit huwelijk bij voorbaat gedoemd: „I woke up drunk on that basement floor/ and then you asked how I would read the score/ If you asked me to marry you” (in Hazel Street).

Over haar ex zegt ze zonder omhaal: „Honey, there’s nothing I can do to save you from yourself.”

De bedwelmende pedalsteel van Bevitori is nu afwezig. Diane laat zich begeleiden door bescheiden drum, getokkelde gitaar, melancholische fluit en opvallende vrouwenstemmen. Die vocalen flakkeren op in de pauzes tussen Dianes woorden, of aan het eind van een couplet. Ze klinken als geeststemmen die de voorbije liefde vertegenwoordigen. Spookachtig slingeren ze zich om de stem van Diane, alsof ze haar willen verstikken.

Maar in liedjes als Hazel Street, The Way We Fall en Lost Land bezingt Alela Diane de smart op een elegante manier. Ze jammert niet, ze kermt niet, ze ‘breekt’ niet. Haar stem heeft een bijna lome kwaliteit, waarmee ze languissant de woorden prevelt, en zichzelf geen pijnlijk moment bespaart. Op About Farewell wordt liefdesleed tot op de komma gearticuleerd.