Britse media varen wel bij prinsje

De Britse krant The Times heeft 50.000 kranten extra verkocht dankzij de geboorte van prins George, de zoon van prins William en Kate. Dat meldt The Guardian. De websites van de Britse kranten beleefden ook toptijden.

Met een zogenaamde coverwrap over de pasgeborene bereikte The Times een oplagestijging van bijna 15 procent ten opzichte van een gewone doordeweekse dag. Waarschijnlijk wilden veel mensen die normaal geen krant kopen de editie hebben als bewaarexemplaar.

De krant The Sun, voor de gelegenheid omgedoopt tot The Son, verkocht ongeveer 20.000 exemplaren meer dan normaal, een stijging van 1 procent. The Guardian verkocht zo’n 5 procent meer dan normaal, ofwel 7.000 exemplaren. In het algemeen leken de kwaliteitskranten verhoudingsgewijs beter te verkopen dan de andere kranten.

Online zorgde de geboorte van de troonopvolger voor records. Mail Online, de digitale versie van de krant The Daily Mail, haalde naar eigen zeggen maandag de meeste unieke bezoekers op één dag: 10,57 miljoen. Dat waren er 1 miljoen meer dan het vorige dagrecord, dat in april werd bereikt door het nieuws van de aanslag op de marathon in Boston. Op papier bereikte The Daily Mail minder spectaculaire cijfers: een stijging van 2,5 procent, ofwel ongeveer 55.000 exemplaren.

Het totale webverkeer naar nieuws- en mediawebsites in Groot-Brittannië steeg maandag naar 95 miljoen unieke gebruikers, tegen een gemiddelde van 64 miljoen.