Storing KPN in Frankrijk opgelost

De storing die duizenden Nederlandse klanten van KPN sinds zaterdag in Frankrijk trof is opgelost. Klanten kunnen sinds vanochtend weer bellen, sms’en en mobiel internetten via hun normale netwerk.

De KPN-storing die duizenden Nederlandse vakantiegangers sinds zaterdag in Frankrijk trof is verholpen. Foto ANP / Valerie Kuypers

De storing die duizenden Nederlandse klanten van KPN sinds zaterdag in Frankrijk trof is opgelost. Klanten kunnen sinds vanochtend weer bellen, sms’en en mobiel internetten via hun normale netwerk.

Dat laat het telecombedrijf weten op Twitter:

Twitter avatar KPN KPN #storing Lijnen met Franse providers weer open. Zet bij instellingen in je mobieltje weer je aanbieder / netwerkkeuze weer op automatisch.
Twitter avatar KPN KPN Verbinding met Franse providers SFR, Orange en Bouygues hersteld. Belverkeer komt weer op. Komende uren alles weer normaal. #storing

Gisteravond zijn “succesvolle tests met kleine groepjes” uitgevoerd en sinds vanochtend zijn alle lijnen weer open, aldus een woordvoerder tegenover persbureau Novum:

“We zien dat dat goed werkt.”

Storing door signaleringsverkeer en vakantiedrukte

De oorzaak van het probleem lag in het signaleringsverkeer waarmee de telefoon wordt aangemeld bij het netwerk in het buitenland. De vakantiedrukte versterkt de storing ook. Volgens KPN was het uiterst ongelukkig dat de storing zich juist nu moest voordoen, aldus de woordvoerder tegenover Novum:

“Was de storing in november geweest was het waarschijnlijk niet eens opgevallen en hadden we waarschijnlijk sneller voor een oplossing kunnen zorgen. Nu zitten honderdduizenden Nederlanders in Frankrijk.”

KPN gaat klanten compenseren voor storing Frankrijk en Monaco

KPN liet gisteren weten klanten die last hebben gehad van de storing in Frankrijk en Monaco “op gepaste wijze” te compenseren. Hoe de gedupeerde klanten worden gecompenseerd, is nog niet duidelijk.