Slechte advertentiemarkt kost Sanoma omzet en winst

Sanoma waarschuwt opnieuw dat het bedrijf dit jaar minder omzet en minder winst zal behalen. Het is de tweede winstwaarschuwing in vijf maanden. Het Fins-Nederlandse mediaconcern meldde gisteren dat de advertentiemarkt in de voor Sanoma belangrijkste landen nog meer tegenvalt dan verwacht.

In Nederland is Sanoma uitgever van publiekstijdschriften als Libelle, Margriet en Donald Duck. Bovendien is Sanoma eigenaar van Nu.nl, de grootste nieuwssite van Nederland. Sinds 2011 is het concern ook meerderheidsaandeelhouder van de tv-zenders van SBS. De resultaten van de zenders vallen vooralsnog tegen. Sanoma denkt dat de omzet dit jaar meer dan 4 procent zal dalen. In 2012 haalde het bedrijf een omzet van 2,376 miljard euro. In maart meldde het bedrijf nog dat de omzet 2 tot 4 procent lager zou uitvallen. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten zal nu niet hoger zijn dan 180 miljoen euro, liet Sanoma gisteren weten. Eerder rekende het bedrijf nog op een resultaat tussen 180 en 205 miljoen euro. Het mediaconcern verwacht dat de Europese economie dit jaar onder druk blijft staan. De economische omstandigheden hebben nog steeds een negatief effect op de mediabestedingen van grote bedrijven, aldus Sanoma. De kans dat de reclamemarkt in de tweede helft van dit jaar zal verbeteren acht topman Harri-Pekka Kaukonen laag. „Om de daling op de advertentiemarkt en de veranderingen in mediagebruik van consumenten op te vangen moeten we onze organisatie blijven aanpassen”, aldus Kaukonen. Sanoma heeft de afgelopen maanden belangen afgestoten die het bedrijf niet tot de kernactiviteit vindt behoren, zoals detailhandel. In Finland verkochten de dagbladen van Sanoma enkele kantoorpanden en huren die nu terug. Het mediaconcern meldde in maart een afwaardering van 34,8 miljoen euro op Sanoma Media Nederland. Het aandeel Sanoma noteerde vanochtend op de beurs van Helsinki circa 0,5 procent lager.