Financiering Duitse deel Betuwelijn rond, 1,5 miljard voor spoor

De financiering van het Duitse deel van de Betuweroute is rond. Dat maakte de regering van deelstaat Noordrijn-Westfalen vanochtend bekend. De Bondsregering, de deelstaatregering en de Duitse spoorwegen trekken samen ongeveer 1,5 miljard euro uit voor de aanleg van een derde spoor tussen de steden Emmerich en Oberhausen.

Met de komst van het derde spoor, een exclusief spoor voor goederentreinen, krijgt de Rotterdamse haven via de Betuwelijn een directe verbinding met het Roergebied en aansluiting op Duitse goederenspoorlijnen naar Zuid- en Oost-Europa. Nu moeten goederentreinen die over de Betuwelijn rijden bij Zevenaar nog het conventionele Duitse spoor op. Dat belemmert de doorstroming en begrenst de capaciteit. Het stuk goederenspoor tussen Emmerich en Oberhausen van 73 kilometer moet rond het jaar 2022 gereed zijn. Spoormaatschappij Deutsche Bahn, die het goederenspoor gaat aanleggen en exploiteren, is de inspraakprocedure gestart. De spoorlijn zal worden aangelegd door dichtbevolkt gebied. Een flink deel van het traject zal worden voorzien van geluidsschermen. Directeur Ad Toet van de brancheorganisatie van spoorgoederenvervoerders KNV noemt het akkoord „van groot belang voor Nederland, de Nederlandse logistieke sector en de havens van Rotterdam en Amsterdam”. Ook het Rotterdamse Havenbedrijf en het ministerie van Infrastructuur reageren tevreden op het besluit. De aanleg van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen is jarenlang uitgesteld. Oorspronkelijk had de spoorlijn al in 2008 gereed moeten zijn. Vanuit Nederland is er de afgelopen jaren veel gelobbied, onder meer door opeenvolgende kabinetten, de KNV en het Rotterdamse havenbedrijf. Hans Smits, topman van het Havenbedrijf, stelde in een persverklaring dat „drie jaar geleden het derde spoor een weinig kansrijke positie” had. Dat werd veroorzaakt door de opstelling van de Duitse Bondsregering en Deutsche Bahn. Noordrijn-Westfalen is wel al jarenlang voorstander van de aanleg van het goederenspoor. In het vanochtend gesloten akkoord is bepaald dat de deelstaat 450 miljoen euro bijdraagt en de Bondsregering 746 miljoen. De resterende 300 miljoen wordt betaald door Deutsche Bahn.