...en klein leed op de Franse camping

Het regent op het Twitteraccount van @KPN. Allemaal klachten van klanten die in Frankrijk verblijven en niet kunnen telefoneren door een storing in het netwerk. De storing begon zaterdag in verschillende landen en werd die nacht nog ten dele verholpen. Alleen in Frankrijk en Monaco duren de problemen voort. Duizenden Nederlandse vakantiegangers hebben er last van.

Waar zij via Wifi-punten verbinding kunnen leggen, twitteren klanten klachten en vragen naar de helpdesks van KPN en dochterondernemingen als Telfort en Hi. ‘Kpn biedt excuses aan.. nou joepie. Je moet zelf eens te laat betalen oid dan is het land te klein.’

‘Moet m’n bedrijf kunnen runnen en dat lukt nu heel slecht’, laat een bloemenverkoper weten, die via Twitter met schadeclaims dreigde. Directeur netwerken bij KPN, Eric Kuisch, heeft in een filmpje dat gistermiddag op de website werd geplaatst, aangekondigd dat er inderdaad niet nader omschreven ,,compensatiemaatregelen” zullen worden genomen. Maar intussen blijven de medewerkers maar terugtwitteren: ‘Er is helaas nog geen eindtijd bekend’.

De storing doet zich voor in de verbinding tussen de netwerken van KPN en de belangrijkste Franse providers met wie het Nederlandse bedrijf afspraken heeft: Bouygues, SFR en Orange. Het is een „vrij unieke storing”, volgens directeur Kuisch.

Een woordvoerder licht toe dat de telefoons geen verbinding kunnen leggen met netwerken in de omgeving. Volgens haar is de complicerende bijkomstigheid dat de KPN-telefoons intussen wel steeds blijven ,,zoeken, zoeken, zoeken” naar de Franse providers. Op het moment dat de verbinding is gerepareerd, raakt die dus direct overbelast door de stortvloed aan binnenkomende signalen. Daarom, zegt ze, kan het bedrijf geen uitspraken doen over wanneer er een eind komt aan de storing. ,,Je moet eerst zeker weten dat de oplossing die je gevonden hebt stabiel is.”

Ze onderstreept dat de nooddiensten wel bereikbaar zijn vanaf de telefoons. En dat KPN afspraken heeft met een vierde Franse aanbieder, Free, die met een ander systeem werkt en daardoor geen last heeft van de storing. Free is alleen een vrij kleine provider. Op de dekkingskaart voor 2G en 3G (zonder roaming) is te zien dat Free vooral werkt rond de grote steden en aan de Côte d’Azur, maar dat er enorme witte vlekken op de kaart zijn in het midden van het land.

Bij de ANWB hebben ze ook last van de storing in Frankrijk – „vakantieland nummer één”, volgens een woordvoerder. Ze krijgen wel meldingen binnen van mensen die de diensten van de alarmcentrale nodig hebben, maar die gesprekken worden ernstig gestoord en terugbellen lukt vaak helemaal niet. „Het veroorzaakt een hoop gedoe”, zegt de woordvoerder. „Onze werkprocessen worden er flink door verstoord. Wij zeggen onze leden dat ze binnen twee uur worden teruggebeld en dat lukt dan niet. Dan worden ze weer boos op ons: Waarom belt u nou niet terug?”