Blijvend jong met poep- en pieshumor

Fans noemen het ‘PU’, gameblad Power Unlimited Het magazine bestaat twintig jaar Het is het best gelezen gametijdschrift van de Benelux De puberale humor is gebleven, net als de lezers

De Power Unlimited van november 1994.

verslaggever

Jongens zijn ‘gasten’, meisjes ‘chicks’ en een goeie game is ‘de shit’. Auto’s zijn steevast ‘bolides’, vrienden ‘homies’ en je valt niet, je ‘pleurt’. Je enthousiasme blijkt uit je ‘nerdboner’, maar is een redacteur echt lyrisch, dan heeft hij ‘een natte boxer’. Zelfs de naam van het blad wordt verbasterd. Een echte fanboy leest niet de Power Unlimited, die zegt ‘PU’.

Power Unlimited is het grootste, meest eigenzinnige, maar zeker ook het meest puberale gamemagazine van de Benelux. Het blad, dat zich nadrukkelijk richt op gamers tussen de 12 en 22 jaar, bestaat deze week twintig jaar. In de gisteren verschenen jubileumeditie blikken redacteuren terug op een roemrijk verleden.

Hoofdredacteur Maarten Blonk (29) begon in 2005 als stagiair bij het blad, dat hij zelf als puber met bijna religieuze toewijding las. „Power Unlimited was in de jaren negentig de enige manier om je te laten informeren over nieuwe games.”

Die monopoliepositie is het blad al lang geleden kwijtgeraakt. Maar ondanks de concurrentie van talloze gametijdschriften en -blogs bleef Power Unlimited een toonaangevende stem in de gamewereld. Nu is er niet alleen het papieren blad met een oplage van 48.000, maar ook PU-TV op de website, een radioprogramma op SLAM!FM, een wekelijkse pagina in dagblad Metro en een populaire schoolagenda. Blonk: „We zijn eigenlijk meer een merk dan een blad.”

Het meest gelezen gamesblad in de Benelux. Wat is jullie geheim?

„We hebben een kenmerkende schrijfstijl, doorspekt met een heel eigen vorm van humor, en we plaatsen onze redacteuren nadrukkelijk op de voorgrond. Lezers leren de redacteuren echt kennen, bijna alsof het vrienden zijn. Je ziet daarom dat onze abonnees heel lang lid blijven. We creëren een clubgevoel.”

Heel kenmerkend zijn de flauwe, puberale fotobijschriften, gemaakt door eindredacteur Ed. Waarom die poep- en pieshumor?

„Alleen al die fotobijschriften zijn voor menigeen een reden om Power Unlimited te kopen. Ik ken abonnees die eerst alle bijschriften lezen en dan pas aan de artikelen beginnen. Je begrijpt wel dat Eds humor gewoon heel belangrijk voor ons is.”

Het leven van gamejournalisten bestaat uit glitter en glamour, als je Power Unlimited mag geloven. Waarom is het belangrijk dat een redacteur de businessclassvlucht naar een persconferentie beschrijft en de champagne die hij daar drinkt?

„We willen dat onze lezers denken: wauw, wat hebben die gasten een vet leven! Want voor hen is het een droombaan, games spelen voor de kost. Dus als we businessclass vliegen en champagne drinken, dan vergroten we dat uit. De werkelijkheid is wel anders. Zo’n persreis is hard werken. Het is hotelkamer in, naar de persconferentie, slapen, en hup, hotelkamer uit en weer het vliegtuig in.”

Jullie maken het leven van de gamejournalist aantrekkelijker dan het is?

„We benadrukken de leuke dingen, zeker. En dat willen onze lezers ook, want zij zijn even enthousiast als wij over games en alles wat daarbij komt kijken.

„Maar we maken onszelf evengoed belachelijk. Als een redacteur een deadline niet haalt dan is hij nog maandenlang die redacteur die niet vooruit te branden is. Dat is het leuke aan Power Unlimited: we nemen onszelf niet te serieus.”

Kritische collega's zijn minder blij met jullie humoristische aanpak. Door het succes van Power Unlimited en spin-offs als tv-programma Gamekings is er nauwelijks meer ruimte voor serieuze gamejournalistiek, zeggen zij.

„Ik herken me daar niet in. We zijn een special-interestblad voor jongeren. Die willen niet te serieus aangesproken worden, wat niet wil zeggen dat onze artikelen nergens over gaan. Blijkbaar is voor onze aanpak een grotere markt dan voor de serieuze gamejournalistiek.”

Op het hoogtepunt in 1999 hadden jullie een oplage van 70.000. Die is nu gedaald naar 48.000. Is er een moment waarop jullie zeggen: zo gaat het niet meer?

„Nee, daar zijn we helemaal niet mee bezig. De laatste jaren blijft onze oplage juist stabiel, en daar kunnen we heel makkelijk mee overleven, een hele prestatie in de huidige bladenmarkt.”

Die markt wordt steeds digitaler. Hoe positioneren jullie je daarin?

„We hebben een digitale editie en een grote website waarop we ook video’s plaatsen. Maar het blad is nog steeds heel belangrijk voor ons. Dus daar staan de exclusieve verhalen in die je niet vindt op internet.”

Veel redacteuren werken al meer dan tien jaar bij Power Unlimited. De gemiddelde leeftijd op de redactie ligt inmiddels ver boven die van de lezer. Hoe houd je feeling met de doelgroep?

„We doen totaal niet ons best om jong te blijven. Dat gaan vanzelf. Let’s face it, gamen is uiteindelijk gewoon spelletjes spelen. En als je de hele dag spelletjes speelt, blijf je vanzelf jong.”