Al twintig jaar flauwe grappen over games

Het Nederlandse gametijdschrift Power Unlimited bestaat twintig jaar. Een prestatie voor een blad van papier in een digitale omgeving. „We zijn meer een merk dan een blad.”

Jongens zijn „gasten”, meisjes „chicks” en een goeie game is „de shit”. Auto’s zijn steevast „bolides”, vrienden „homies” en je valt niet, je „pleurt”. Zelfs de naam van het blad wordt verbasterd. Een echte fanboy heeft heeft het niet over Power Unlimited, die zegt „PU”.

Power Unlimited is het grootste, meest eigenzinnige, maar zeker ook meest puberale gamemagazine van de Benelux. Het tijdschrift, gericht op gamers van 12 tot 22 jaar en uitgegeven door HUB in Haarlem, bestaat deze week twintig jaar. In de gisteren verschenen jubileumeditie blikken redacteuren terug op een roemrijk verleden. Hoofdredacteur Maarten Blonk (29) begon in 2005 als stagiair bij het maandblad, dat hij zelf als puber met bijna religieuze toewijding las. „Power Unlimited was in de jaren negentig de enige manier om je te informeren over nieuwe games.” Dat monopolie is het blad al lang kwijt. Maar ondanks de concurrentie van talloze gametijdschriften en gameblogs, bleef Power Unlimited een toonaangevende stem in de gamewereld. Nu is er niet alleen het papieren blad met een oplage van 48.000, maar ook PU-TV op de site, een programma op radiozender Slam!FM, een wekelijkse pagina in Metro en een populaire schoolagenda. Blonk: „We zijn eigenlijk meer een merk dan een blad”.

Power Unlimited is al twintig jaar het meest gelezen gameblad in de Benelux. Wat is uw geheim?

„We doen erg ons best een merk te zijn waarvan je gaat houden. We hebben een kenmerkende schrijfstijl, doorspekt met een eigen vorm van humor, en we plaatsen onze redacteuren nadrukkelijk op de voorgrond. Lezers leren ze echt kennen, bijna alsof het vrienden zijn. Onze abonnees blijven heel lang lid. We creëren een clubgevoel.”

Heel kenmerkend zijn de puberale fotobijschriften, gemaakt door eindredacteur Ed. Waarom die poep- en pieshumor?

„Alleen al die bijschriften zijn voor menigeen reden om het blad te kopen. Ik ken abonnees die eerst alle bijschriften lezen en dan pas aan de artikelen beginnen. Eds humor is gewoon heel belangrijk voor ons.”

Het leven van gamejournalisten bestaat uit glitter en glamour, als je PU mag geloven. Waarom is het belangrijk dat een redacteur de businessclassvlucht naar een persconferentie beschrijft en de champagne die hij daar drinkt?

„We willen dat onze lezers denken: wauw, wat hebben die gasten een vet leven! Voor hen is het een droombaan, games spelen voor de kost. Dus als we businessclass vliegen en champagne drinken, dan vergroten we dat uit. De werkelijkheid is wel anders. Zo’n persreis is hard werken. Het is hotelkamer in, naar de persconferentie, slapen, en hup, hotel uit en weer het vliegtuig in.”

Jullie maken het leven van de gamejournalist aantrekkelijker dan het is?

„We benadrukken de leuke dingen, zeker. En dat willen onze lezers ook, want zij zijn even enthousiast als wij over games en alles wat daarbij komt kijken. Maar we maken onszelf evengoed belachelijk. Als een redacteur een deadline niet haalt dan is hij nog maandenlang die redacteur die niet vooruit te branden is. Dat is het leuke aan ons blad: we nemen onszelf niet te serieus.”

Kritische collega’s zijn minder blij met jullie aanpak. Door het succes van Power Unlimited en spin-offs als tv-programma Gamekings (MTV), is er nauwelijks ruimte voor serieuze gamejournalistiek, zeggen critici.

„Ik herken me daar niet in. We zijn een specialinterestblad voor jongeren. Die willen niet te serieus aangesproken worden, wat niet wil zeggen dat onze artikelen nergens over gaan. Blijkbaar is voor onze aanpak een grotere markt voor dan voor de serieuze gamejournalistiek.”

Op het hoogtepunt in 1999 hadden jullie een oplage van 70.000. Die is nu 48.000. Is er een moment waarop jullie zeggen: zo gaat het niet meer.

Daar zijn we helemaal niet mee bezig. De laatste jaren blijft onze oplage stabiel, en daar kunnen we makkelijk mee overleven, een hele prestatie in de huidige bladenmarkt.”

Die wordt steeds digitaler. Hoe positioneren jullie je daarin?

„We hebben een digitale editie en een grote website waarop we ook video’s plaatsen. Maar het blad is nog steeds heel belangrijk voor ons. Dus daar staan de exclusieve verhalen in die je niet vindt op internet.”

Veel redacteuren werken al meer dan tien jaar bij u. De redactie is een stuk ouder dan de lezers. Hoe houd je aansluiting met hen?

„We doen totaal niet ons best om jong te blijven. Dat gaan vanzelf. Gamen is uiteindelijk gewoon spelletjes spelen. Als je de hele dag spelletjes speelt, blijf je vanzelf jong.”