KPN gaat klanten compenseren voor storing Frankrijk en Monaco

Foto ANP / Valerie Kuypers

KPN gaat klanten die sinds zaterdag last hebben van een storing in Frankrijk en Monaco compenseren. Hoe de gedupeerde klanten worden gecompenseerd, is nog niet duidelijk.

De telecomprovider meldt vanmiddag op Twitter:

Twitter avatar KPN KPN Storing in Frankrijk is helaas nog gaande. Oplossen is onze eerste prioriteit. Wij zullen onze klanten op gepaste wijze gaan compenseren.

Als de storing is verholpen, kunnen KPN-klanten compensatie verwachten. “Het spreekt voor zich dat wij een gepast gebaar willen maken naar de mensen die door de storing zijn getroffen”, zegt een woordvoerder tegenover persbureau Novum. “Over de exacte invulling zullen we later beslissen, eerst moet de storing zijn verholpen.” Wanneer de storing is opgelost, kan het bedrijf nog niet zeggen.

Problemen met bellen, sms’en en internet sinds zaterdag

Klanten van KPN en van de dochterondernemingen Telfort en Hi kunnen sinds zaterdag in Frankrijk niet bellen, sms’en en mobiel internetten via hun normale netwerk. Aanvankelijk waren ook klanten in andere landen getroffen, maar daar was de storing volgens KPN zaterdagnacht al verholpen.

De oorzaak van het probleem ligt in het signaleringsverkeer waarmee de telefoon wordt aangemeld bij het netwerk in het buitenland. De vakantiedrukte versterkt de storing ook. KPN wilde eerder vandaag niet zeggen hoeveel Nederlanders gedupeerd zijn door de storing.

Ongeveer de helft van de KPN-klanten kan ondertussen wel bellen en sms’en via de Franse provider Free. Internetten via wifi kan ook gewoon.

Excuses directeur netwerken voor storing

Het telecombedrijf bood eerder op de dag excuses aan. In een filmpje legt de directeur Netwerken van het bedrijf Eric Kuisch uit wat er aan de hand is en biedt hij zijn excuses aan: