‘Conducteur moet raam inslaan bij stranden trein’

De Maatschappij voor Beter OV wil dat conducteurs van een gestrande trein voortaan de ruiten inslaan als mensen onwel worden door oververhitting of zuurstofgebrek. Foto ANP / Valerie Kuypers

Conducteurs van een gestrande trein moeten voortaan de ruiten inslaan als mensen onwel worden door oververhitting of zuurstofgebrek. Daarvoor pleit reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV vandaag in een mail aan de directie van de NS. Het spoorwegbedrijf wijst het idee af.

Gisteren strandde een trein bij Schiedam door een kapotte bovenleiding. Doordat de trein in de volle zon stond werd het al snel snikheet in de trein. Acht mensen raakten onwel. De NS besloot in overleg met de hulpdiensten de trein te evacueren.

In een reactie stelt Maatschappij Voor Beter OV “not amused” te zijn. “Naar ons oordeel had de conducteur van de gestrande trein in ieder rijtuig en op iedere etage twee tegenovergestelde ramen met een noodhamer moeten inslaan om aldus nog enige natuurlijke koeling en zuurstoftoevoer te verwezenlijken”, zo staat in de mail. De organisatie hoopt dat conducteurs direct worden geïnstrueerd.

NS: inslaan ruiten niet nodig en erg gevaarlijk

De NS vindt het geen goed idee dat conducteurs of passagiers van een gestrande trein voortaan de ruiten inslaan als mensen onwel worden. Die suggestie is “niet aan de orde, niet nodig” en “erg gevaarlijk”. Volgens de NS is het protocol bij een gestrande trein dat personeel de deuren aan de “veilige kant” van de trein opent. “Het inslaan van ruiten voor frisse lucht is niet aan de orde en niet nodig en bovendien onveilig”.

Dat reizigers zelf ruiten moeten inslaan is volgens de NS erg gevaarlijk. Mensen kunnen zich verwonden en de veiligheid komt in het geding. Mensen zouden bijvoorbeeld op eigen houtje het spoor op kunnen lopen. “Net als in een vliegtuig heeft personeel ter plaatse de leiding en kan het beste inschatten hoe de veiligheid het beste geborgd is”, aldus de NS.

Nu de NS niet aan zo’n grove maatregel wil, roept de organisatie op om in treinen weer voldoende ramen aan te brengen die open kunnen. Die ramen zouden bijvoorbeeld alleen met behulp van een conducteurssleutel geopend kunnen worden. (Novum)