Een paar cent per klik scheelt Google 16,5 miljard dollar

Tegenvallende resultaten van Google en Microsoft veroorzaken een koersval. Tientallen miljarden aan beurswaarde verdampen.

Kun je omzetgroei 19 procent realiseren en toch beleggers teleurstellen? Wel als je Google heet. Het grootste internetbedrijf ter wereld verloor vrijdag aanvankelijk 16,5 miljard dollar van zijn marktwaarde van 300 miljard dollar. De reden: een daling van de gemiddelde cost per click die gemeld werd bij de kwartaalresultaten.

Google verdient het gros van zijn geld met advertenties, maar merkt dat klanten minder betalen voor advertenties op mobiele apparaten. De prijs per klik daalde gemiddeld met 6 procent, meer dan verwacht. Dat scheelt een paar cent per advertentie – het duurste zoekwoord was in 2011 bijvoorbeeld insurance, à 54 dollar – en beleggers gaan twijfelen of Google wel voldoende zal profiteren van de tablet- en smartphone-rage.

Google maakte het afgelopen kwartaal 14,1 miljard dollar omzet en 3,2 miljard dollar winst. Het overgenomen Motorola leed nog 199 miljoen verlies. Het internetbedrijf heeft nog geen concreet product ontwikkeld in samenwerking met de nieuw verworven hardwaretak. Het wachten is op de Moto X, een nieuwe telefoon waarmee Motorola de massamark moet heroveren.

Het aandeel Google (30 procent gestegen dit jaar) daalde gisteren van 920 naar 879 dollar en herstelde zich later enigszins. Dat geldt niet voor concurrent Microsoft. Door tegenvallende resultaten van de Windows-divisie klapte de koers met 11 procent in. De marktwaarde van Microsoft daalde met 38 miljard dollar. Het besef lijkt doorgedrongen te zijn dat Windows geen sterke positie meer heeft in de consumentenmarkt. Dat maakt de groeimogelijkheden van Microsoft beperkt. Zeker omdat het avontuur met de eerste eigen tablet, Surface erg moeizaam verloopt.

Ook Microsofts partner, de Finse telefoonfabrikant Nokia, krijgt klappen te verwerken. Hoewel de verkopen van de Lumia smartphone – met Windows Phone – stegen tot 7,4 miljoen exemplaren, verloor het bedrijf een kwart van zijn omzet in het afgelopen kwartaal. Een lichtpuntje: Nokia verkocht wel meer smartphones dan BlackBerry (7,4 versus 6,8 miljoen). Dat maakt de vooruitzichten voor de Canadese telefoonmaker er niet beter op.