Van Shell naar haven Rotterdam

De milieuman van Shell, Allard Castelein, stapt over naar de Rotterdamse Haven. Daar wacht hem een instortende markt voor containervervoer.

Allard Castelein

Bij energiemaatschappij Shell was Allard Castelein de milieuman die beklemtoonde dat „duurzaamheid tot de core business” van het bedrijf behoort. Die slagzin kan de toekomstige topman van het Rotterdamse Havenbedrijf zo meenemen naar zijn nieuwe werkgever, want die wil in 2015 „de meest duurzame haven ter wereld” zijn.

Gisteren werd bekend dat Castelein per 1 januari aantreedt als bestuursvoorzitter van het Havenbedrijf. De huidig vicepresident Milieuzaken bij Shell vervangt dan Hans Smits, die het Havenbedrijf negen jaar leidde en zijn afscheid al had aangekondigd.

Bij Shell had Castelein onder meer te maken met activisten in Canada en boze boeren uit Nigeria, die Shell beschuldigden van het veroorzaken van ernstige milieuvervuiling en olielekkages. In Rotterdam zal Castelein op eenzelfde spanningsveld tussen economie, milieu en maatschappelijk draagvlak moeten acteren. De haven en de bijbehorende olie- en chemische industrie moeten groeien om concurrerend te blijven, maar hebben ook te maken met strengere milieuwetgeving en bezwaren van omwonenden.

Bovendien moet Castelein straks goede banden onderhouden met de politiek:het zelfstandige Havenbedrijf is in handen van de gemeente Rotterdam (70 procent) en de Nederlandse Staat (30 procent).

Volgens het kabinet is de haven „van vitaal belang” voor de Nederlandse economie: 3,5 procent van het Nederlandse bruto binnenlands product wordt in de Rotterdamse haven verdiend.

Allard Castelein, in 1958 geboren in Rotterdam, studeerde medicijnen aan de Erasmus Universiteit in zijn geboorteplaats. In 1987 kwam hij in dienst bij Shell, als optiehandelaar. Daarna werkte hij op commerciële en marketingafdelingen, en had hij leidinggevende functies in onder meer Maleisië en Saoedi-Arabië.

In 2002 trad Castelein toe tot het bestuur van de Nederlandse Aardolie Maatschappij, die voor 50 procent eigendom is van Shell. De laatste jaren was hij vicepresident Milieuzaken bij de energiemaatschappij.

Castelein komt bij het Havenbedrijf voor een aantal grote uitdagingen te staan. Eind 2014 moeten twee nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte in gebruik worden genomen, maar de markt voor containervervoer is sinds de crisis ingestort. Het Deense Maersk, de grootste containertransporteur ter wereld, verwacht dat de dubbele groeicijfers van de jaren negentig zullen uitblijven. Topman Søren Skou waarschuwde gisteren in de Financial Times voor overcapaciteit.

Ook de wereldwijde energiemarkt ziet er compleet anders uit dan tien jaar geleden. Door de bouw van raffinaderijen in het Midden-Oosten, de toenemende vraag naar energie in Azië en de opkomst van goedkoop schaliegas in de VS zijn van grote invloed op transportstromen.

De industrie, overslag en opslag in Rotterdam moet daar op inspelen. Castelein, die bij het Havenbedrijf een basissalaris van zo’n 325.000 euro gaat verdienen, neemt op dit gebied veel expertise en een groot netwerk mee.