Uitgever Wiebe de Jager: ‘komst Google maakt Nederlandse ebookmarkt nog onoverzichtelijker’

Wiebe de Jager/ Foto Eburon

Na Kobo en Apple is Google deze week als nieuwe buitenlandse speler toegetreden tot de Nederlandse ebookmarkt. Is dat goed nieuws? Uitgever Wiebe de Jager, oprichter van ereaders.nl, twijfelt en ziet de Nederlandse ebookmarkt steeds onoverzichtelijker worden.

Per  telefoon legt De Jager aan NRC Boeken uit hoe Google die ‘onoverzichtelijkheid’ in de hand werkt. Ten eerste door de introductie van weer een ‘ecosysteem’, zoals De Jager een ebookaanbieder en diens bijpassende systeem noemt:

“Met Google is er nu weer een ecosysteem bijgekomen. Dan hebben we in Nederland, naast Kobo, Apple en de verschillende Nederlandse ebookwinkels zoals Bol.com en Bruna, dus nog een ebookaanbieder met een eigen leessysteem. De Nederlandse ebookmarkt raakt daardoor steeds meer gefragmenteerd. En die fragmentatie zorgt bij veel mensen voor onduidelijkheid en werkt mogelijk zelfs illegaliteit in de hand.”

Deze week werd bovendien duidelijk dat Google gebruik gaat maken van het beveiligingsmechanisme Adobe DRM, ook als de uitgever van een ebook in eerste instantie koos voor een gebruiksvriendelijker watermerk.

Een opvallend besluit, volgens De Jager:

“DRM beperkt je als klant in je mogelijkheden. Iemand die een ebook met Adobe DRM koopt, kan dit ebook niet zonder meer op alle apparaten lezen, zoals de Kindle van Amazon. Bovendien werd deze beveiliging de laatste jaren als zeer gebruikersonvriendelijk bestempeld. Veel ebooks kregen daarom in Nederland begin dit jaar een watermerk en konden vanaf dat moment op verschillende apparaten gelezen worden. Door hun ebooks te beveiligen met Adobe DRM doet Google een stap terug. Met deze vorm van DRM beperken ze klanten in de mogelijkheid hun aangeschafte boeken op andere of toekomstige apparaten te lezen.”

Google zaait volgens De Jager ook verwarring door direct de ebookprijzen te verlagen. In vergelijking met Bol.com met wel 32%. In reactie daarop verlaagde Bol.com deze week direct de prijs op een aantal van haar titels. Het is het begin van een prijzenoorlog die volgens De Jager voor ebooklezers op lange termijn nadelig kan uitpakken:

“Het prijsstunten door Google en Bol.com is voor de klant natuurlijk mooi. Nederlandse retailers volgen in de regel de prijs die de uitgever voor ebooks vaststelt. En die, vaak te hoog geachte, prijs van ebooks is de afgelopen jaren een van de voornaamste ergernispunten onder ebookklanten geweest. Google zet de boel dus op scherp. Maar je moet je wel afvragen: wat zet deze prijzenslag in gang? Degene met de diepste zakken wint. En als deze aanbieder uiteindelijk een monopoliepositie heeft, zullen de prijzen stijgen en is de klant alsnog de dupe.”