‘Pers hoeft code RVD niet te volgen’

De door de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) opgestelde Mediacode is geen wet of koninklijk besluit. Geen enkele journalist is dus gebonden aan die code. Dat benadrukte de Raad voor de Journalistiek gisteren nog eens in de aanloop naar de fotosessie met het Koninklijk Huis die de RVD voor vandaag heeft georganiseerd.

De code is erop gericht de leden van het Koninklijk Huis in hun privéleven te beschermen en te voorkomen dat paparazzi jacht op hen maken. De RVD organiseert twee keer per jaar een ‘persmoment’ van het Koninklijk Huis voor fotografen. Alleen tijdens die bijeenkomsten mogen fotojournalisten beelden maken van de koninklijke familie.

De Mediacode is eenzijdig opgesteld en geldt niet als een afspraak tussen twee partijen, aldus de Raad voor de Journalistiek. De wijze waarop de code is opgesteld wekt echter de indruk dat het gaat om een wet of een koninklijk besluit. Wat de Mediacode volgens de Raad beschrijft, is uitsluitend de interne werkwijze van de RVD.

Elke hoofdredacteur mag zelf bepalen of een foto of video van het Koninklijk Huis nieuwswaarde heeft en relevant is. Hoofdredacteuren zien privacybescherming sowieso als zeer belangrijk element in de journalistieke afweging en het is niet aan de RVD hierover te oordelen, zo stelt de Raad voor de Journalistiek.

Op korte termijn gaat een bodemprocedure van start die de Rijksvoorlichtingsdienst heeft aangespannen tegen het weekblad Nieuwe Revu. Het tijdschrift schond volgens de RVD de mediacode toen het (oude) foto’s had gepubliceerd van prinses Amalia op het hockeyveld.

Nieuwe Revu liet zich kritisch uit over de manier waarop de RVD en het Koninklijk Huis media onder druk zetten door „onwelgevallige verhalen en foto’s die niet tijdens een persmoment zijn gemaakt, tot privéaangelegenheid te bestempelen”. Wanneer de zaak wordt behandeld, is nog niet bekend. (Novum)