Column

Ontregelende beelden

Justine Pardoen discussieert met pubers in NTR Academie.

Gezocht: televisie-experiment. Nieuwe gezichten, frisse formules, waarachtige en onvermoede talenten. Programmamakers die de zomer benutten om iets nieuws te proberen. Na vijf dagen zappen telde ik met een beetje goede wil twee originele probeersels – verstopt tussen herhalingen, aangekochte series, documentaires en tourtelevisie.

Omroep MAX bracht het ietwat zoetsappige Droom in uitvoering, over mensen die gaan voor een nieuwe baan. Bibliothecaresse uit Barneveld wordt wegbezuinigd en probeert taartenbakker te worden. Maanden zien we haar worstelen met website en verbouwing, om uiteindelijk, hè hè poeh poeh, met echtgenoot en dochter te toasten op ‘Danish & Delicious’. Terwijl je verwacht dat het vertrekpunt de economische crisis is, gooit MAX het over de boeg van kanjers die hun hart volgen.

Verrassender vond ik NTR Academie, televisielezingen naar analogie van DWDD University en De wereld leert door maar dan saaier, zonder ploffende potten en pannen. Met elke dag een ‘bevlogen verteller’ die met een ‘prikkelend betoog’ de kijker ‘in vervoering brengt’. Voorlopig hoogtepunt: strafpleiter Inez Weski met een gloedvolle monoloog over de eenling en ’t gevaar van de meute.

De eerste twee dagen kookte ik erbij, de (archief)beelden vanaf de grachten en uit de dierentuin voegden weinig toe. Maar dat veranderde toen sportjournalist Frank Heinen aan de beurt was. Zijn wielerbetoog werd opgeleukt met ontregelende shots. Begon hij enthousiast te vertellen, bleef naast hem op de bank een mevrouw onverstoorbaar een boek lezen. Was midden in het pleidooi zijn haar gemillimeterd, dook hij een minuut later op met imposante krullenbos.

Direct moest ik denken aan de woorden van NTR-directeur Paul Römer. Hij kondigde aan dat ‘het format’ nog tijdens de uitzendingen zou worden ‘geoptimaliseerd’. Bij het monteren, vertelde hij in Lunch!, „benutten we de feedback die we krijgen”. Is fijndegelijke verteltelevisie nu al de nek omgedraaid?

De aflevering van gisteren gaf nog geen uitsluitsel. De monoloog was meer reportage geworden. Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders Online, sprak met pubers en ouders over de verleidingen van de mobiele telefoon. Het werd een vluchtig verhaal en Pardoen stuurde met haar misschien-zit-het-toch-helemaal-anders-finale ouders en kijkers na afloop terug het bos in.

Wubby Luyendijk verving deze week recensent Hans Beerekamp.