Ziggo: lagere omzetgroei, nieuw mobiel netwerk

„Marktdynamiek.” Zo verklaart Ziggo-topman Bernard Dijkhuizen de tegenvaller die beleggers in de Nederlandse kabelmaatschappij donderdagochtend te verwerken kregen. En het is dankzij die marktdynamiek – grotere inspanningen van concurrent KPN – dat de omzetgroei van Ziggo dit jaar lager uitpakt: een groei van 1 procent, in plaats van de verwachtte 2,5 tot 3 procent.

Dat maakt het bedrijf bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. In het tweede kwartaal kwam de omzet uit op 391 miljoen euro en verloor Ziggo 33.000 klanten (op een totaal van 2,8 miljoen). Dat leidde tot een lichte daling van de consumenteninkomsten. Ziggo telde wel meer klanten die hun abonnement uitbreidden tot een triple play-pakket, met telefonie, internet en digitale tv.

Om klanten vast te houden gaat Ziggo na de zomer ook mobiele telefonie verkopen, als een zogeheten MVNO, een virtuele operator die onder de merknaam Ziggo ruimte inhuurt op het Vodafone netwerk.

Daarnaast bouwt de kabelprovider een draadloos wifinetwerk op basis van aanvankelijk 850.000 ‘hotspots’ bij Ziggo-klanten. Ze delen hun verbinding, maar dat gaat niet ten koste van de eigen snelheid. Het wifinet wordt later gekoppeld aan dat van UPC. De twee kabelaars hebben ook samen frequenties gekocht om mobiel internet aan te bieden.

Ziggo heeft sinds kort Liberty Global (moederbedrijf UPC) als grootaandeelhouder. Het is de verwachting dat Ziggo en UPC ooit samen zullen gaan om efficiënter te kunnen opereren in de strijd tegen KPN. De kabelaars moeten meer moeite doen klanten te behouden die overstappen op glasvezel. Dat betekent: scherpere aanbiedingen en meer marketingsinspanningen, nu KPN zich weer vol inzet om breedbandklanten te winnen.

Beleggers schrokken vanochtend van de omzetwaarschuwing. De koers van het aandeel daalde aanvankelijk met ruim 6 procent, om daarna weer iets op de lopen tot 30 euro.