Moeizame markt drukt omzet AkzoNobel - Ziggo: minder groei

Foto ANP / Marcel Antonisse Het hoofdkantoor van AkzoNobel in Amsterdam.

Een aantal grote Nederlandse bedrijven presenteerde vanochtend de tweedekwartaalcijfers. AkzoNobel boekte afgelopen kwartaal vier procent minder omzet dan in dezelfde periode van 2012. Kabelaar Ziggo moest de groeiverwachtingen voor 2013 naar beneden bijstellen.

De omzetdaling bij AkzoNobel is vooral het gevolg van “uitdagende marktomstandigheden” en de verkoop van bedrijfsonderdelen. Ook maakte de verfproducent bekend zijn herstructureringsactiviteiten dit jaar verder op te voeren. De besparingen moeten vooral ontstaan bij de onderdelen Decorative Paints in Europa en bij Functional Chemicals. Het bedrijf hoopt zo de financiële doelen voor 2015 te halen.

De nettowinst van AkzoNobel verdubbelde bijna en kwam afgelopen kwartaal uit op 429 miljoen euro, onder meer als gevolg van de verkoop van bedrijfsonderdelen. Het bedrijfsresultaat liep tussen april en juni terug naar 322 miljoen euro. Dat is zeventien procent minder dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Over het tweede halfjaar is de Nederlandse multinational weinig optimistisch. AkzoNobel verwacht dat het bedrijfsresultaat ook over het gehele jaar lager uitvalt dan de 908 miljoen euro in 2012.

Meer omzet en winst voor Ziggo

Ziggo stelde de verwachte omzetgroei vanochtend bij de presentatie van de kwartaalcijfers bij naar één procent. Aan het eind van vorig jaar was dat nog enkele procenten. De hogere investeringen die Ziggo doet op de consumentenmarkt zijn de oorzaak van de bijstelling, zo meldde het bedrijf.

De omzet van Ziggo steeg licht in het tweede kwartaal, met 1,4 procent naar ruim 391 miljoen euro. Dit was inclusief de omzet van Esprit Telecom, dat aan het begin van het jaar werd overgenomen. De nettowinst van de kabelaar groeide stevig en kwam uit op bijna 89 miljoen euro.

Groene cijfers voor Sligro

Supermarkt- en groothandelsbedrijf Sligro zag afgelopen halfjaar de winst en omzet toenemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sligro maakte over de eerste zes maanden van 2013 26 miljoen euro winst. De omzet steeg met 1,5 procent naar 1,2 miljard euro. Dat had Sligro vooral te danken aan supermarktketen Emté, die de omzet met 2,6 procent zag stijgen.

De groothandels van Sligro zagen de omzet juist dalen met 0,8 procent. Vooral de sterke afname van tabaksverkoop door de accijnsverhoging had een negatieve invloed op de omzet. Ook het slechte weer van het eerste halfjaar hielp niet mee. Sligro doet geen voorspelling voor de rest van het jaar vanwege de “nieuwe economische realiteit” waarin de omzet volgens het bedrijf onder druk zal blijven staan.