Kunst in Hoog Catharijne

„Hoog Catharijne! Je bent steeds blij als je daar levend uit bent gekomen. […] De vulgairste nachtmerrie die ooit uit het verziekte brein van een architect is opgeweld.”

Zo omschreef Gerrit Komrij in 1983 het overdekte winkelcentrum uit 1973. Steeds meer mensen vinden het lelijk en sleets – een grote verbouwing is begonnen. Toch treft het bezoek hier deze zomer allerlei sculpturen, installaties en performances.

Van een met textielvormen gevulde etalage (Henrik Vibskov) tot derwisjdansers in de expeditiekelder (Germaine Kruip) en een „vergunningvolle zone” waarvoor Pilvi Takala zoveel mogelijk gemeentelijke vergunningen aanvroeg. Bezoekers mogen er skaten, picknicken, musiceren – en zo de openbare ruimte weer eigen en privé maken.

Ruim 25 kunstenaars proberen de forensen en winkelende bezoekers af te leiden van de etalages met de nieuwste teenslippermodes. Dat lukt vooral Fernando Sánchez Castillo met zijn Tank Man: een wassen beeld, net echt, dat de anonieme man die in 1989 voor een colonne tanks ging staan op het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing een gezicht geeft. In de winkelgang trekt het zulke drommen mensen dat er een vitrine voor gebouwd moest worden om te voorkomen dat hij onder de voet werd gelopen.

Missie geslaagd. Kunst in Hoog Catharijne: het kan.

En dat is een grote verrassing. Geen van de kunstenaars heeft geprobeerd de reclamedrukte te overschreeuwen: dat gevecht win je niet. Ze doen het anders, ze gaan een gesprek aan. Soms letterlijk: Melle Smets bouwde een radiostudio waar hij passanten uitnodigt om te praten over hun dromen.

Ester van de Wiel maakt met een moestuin het dakterras weer toegankelijk. Gabriel Lester toont een verstilde film in een dito theatertje, lekker bedompt jaren zeventig, in een vergeten galerij. Kortom: deze kunst maakt het winkelcentrum een betere plek.

Wat ook helpt, is dat de kunst op functionaliteit is getest. Videofilmpjes naast de kleedkamers? Nee, niemand kijkt. Een posterproject van Alberto de Michele? Helaas, wordt aangezien voor reclame. Zo zijn er kunstwerken afgeserveerd of bijgesteld. Deze manifestatie overtuigt volledig.