Hans Klok verbluft in zijn beste show ooit

The New Houdini, door Hans Klok e.a. Gezien: 17/7 in Carré, Amsterdam. Aldaar t/m 25/8, tournee t/m 29/9. Inl: stardustcircus.com

Noem hem illusionist, magiër of megagoochelaar – Hans Klok is het allemaal. Bovendien heeft hij zich de laatste jaren ontwikkeld tot een showman die met groot gemak het middelpunt kan vormen van een theaterspektakel waarin alles en iedereen om hem heen wervelt. The New Houdini, de show die hij heeft gewijd aan de man die honderd jaar geleden de grootste in zijn vak was, heeft vier van alles: vier multifunctionele assistentes, vier dansers en vier circusnummers op huizenhoog internationaal niveau. Plus de trucs van Klok zelf, die een ware staalkaart zijn van wat de goochelkunst en het illusionisme te bieden hebben.

Behalve de vele verschijningen en verdwijningen, die op den duur onvermijdelijk op elkaar gaan lijken, laat Hans Klok nog veel meer zien. Zoals een nummer waarin een zwaard hem lijkt te doorklieven, met eeuwigheidswaarde: twintig jaar geleden debuteerde hij daarmee in de André van Duin-revue en het schrikeffect is onverminderd groot. Of een nieuwe, snelle versie van het aloude doorgezaagde weesmeisje. En een op Houdini gebaseerde ontsnapping uit een dwangbuis, ondersteboven hangend, met de tijdsdruk van twee stalen kaken die hem zullen vermorzelen als hij niet snel genoeg is. Samen met de circusnummers – twee verbazingwekkende acrobatenduo’s met spannende spagaten, een energieke hoelahoepdanseres en twee slangenmeisjes die in één veel te klein kistje passen – zijn ze de essentialia.

Afgezien van enkele onderhoudende zelfspotpraatjes van Klok staat de show geen moment stil. Bijna elk nummer komt voort uit het vorige en werkt toe naar het volgende. De tijd van de losse nummertjes is hier zo goed als voorbij; hiaten bestaan niet meer, alles is aaneengeschakeld. Mede door de gevarieerde geluidsband, de fabelachtige vormgeving van Jan Aarntzen en de fantasievolle enscenering van Stanley Burleson is The New Houdini het summum van een variétéshow die voortdurend verbluft – zoals het in dit genre hoort. Het is ook de beste theatershow die Hans Klok tot dusver heeft gemaakt.