AkzoNobel ziet ‘geen spoedige verbetering’

AkzoNobel heeft veel last van de recessie in Europa. Groei moet komen uit de opkomende landen in Azië en Latijns-Amerika.

Verfgigant AkzoNobel heeft in het tweede kwartaal met 3,9 miljard euro een 4 procent lagere omzet geboekt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De winst was met ruim 320 miljoen euro 17 procent lager.

De economische omstandigheden blijven „moeizaam” en bestuursvoorzitter Tom Büchner verwacht „geen spoedige verbeteringen”.

Alle drie divisies – decoratieve verven, industriële verven en chemie – hadden te maken met een lagere omzet. Alleen decoratieve verven wist een hogere winst te boeken (6 procent). Industriële verven en chemie boekten lagere winsten van respectievelijk 2 en 25 procent.

In mei vorig jaar nam Tom Büchner de leiding van ’s werelds grootste verfproducent over van Hans Wijers. Hij liet direct weten dat er geen grote veranderingen in het productaanbod kwamen en dat er ook geen grote acquisities aan zaten te komen. Omzetgroei zou uit het bedrijf zelf moeten komen.

Maar de marktomstandigheden zijn slecht. De stagnerende groei in Europa drukt de verkoop van auto’s en woningen – wat voor AkzoNobel betekent dat er minder verf wordt verkocht.

Omzetgroei voor de komende jaren zal dan ook moeten komen uit opkomende landen, die op dit moment al voor meer dan 45 procent bijdragen aan de omzet. Op de traditionele markten (Europa en de VS) wil Büchner geplande saneringen eerder uitvoeren en afschrijven op verlieslijdende activiteiten.

Wijers kondigde in oktober 2011 al een sanering aan die volgend jaar 500 miljoen euro moet opbrengen. Sinds de aankondiging van dat programma is het aantal medewerkers met ruim 2.500 verminderd, waarvan circa 800 dit jaar. Bij het concern werken 50.500 mensen.

In de eerste helft van dit jaar bedroegen de herstructureringskosten 69 miljoen euro. De kosten voor het gehele jaar worden geraamd op ongeveer 325 miljoen euro, waarvan de voordelen volgend jaar zichtbaar moeten worden.

De saneringskosten vallen dit jaar 120 miljoen euro hoger uit dan geraamd. Dit betekent dat het bedrijfsresultaat voor dit jaar „waarschijnlijk niet hoger uitvalt dan in 2012, toen dat 908 miljoen euro bedroeg”, aldus AkzoNobel.

AkzoNobel werd onder Hans Wijers het grootste verfconcern ter wereld. De voordelen van die schaalgrootte zijn nog niet gerealiseerd – en dat is de belangrijkste taak van Büchner. „AkzoNobel blijft zich voortdurend richten op het implementeren van nieuwe manieren om processen en prestaties te optimaliseren”, zegt het bedrijf vandaag.

Onderdeel is bijvoorbeeld het afstoten van de verfwinkels voor de professionele markt in Duitsland. Ze worden overgedragen aan de groothandel. Hiermee wil AkzoNobel zich focussen op de distributie en marketing van verf onder merknamen zoals Sikkens, Herbol en Consolan.

Volgens AkzoNobel stelt de nieuwe structuur het concern in staat om de meest efficiënte distributiekanalen te kiezen voor zijn professionele verfproducten, in plaats van eigen winkels te exploiteren.