‘Resten olieverf in as van potkachel’

Sporen van verf in as en een verdachte die zegt dat alle gestolen kunstwerken zijn verbrand. Van de buit uit de Kunsthal lijkt niks meer over te zijn.

Lucian Freud, ‘Woman with Eyes Closed’ (2002)

„Eén plus één is twee”, zegt Ernest Oberländer-Tarnoveanu, directeur van het Roemeens Nationaal Historisch Museum. Een team van zijn museum onderzocht de asresten uit de potkachel van één van de verdachten van de kunstroof uit de Rotterdamse Kunsthal. Dat onderzoek gebeurde in opdracht van het Roemeense opsporingsteam voor zware criminaliteit. „Ik kan bevestigen dat mijn collega’s veel specifieke sporen hebben gevonden van verbrande schilderijen. Om exact te zijn: sporen van de resten van olieverfschilderijen”, aldus de directeur. „Dat soort materialen horen beslist niet thuis tussen de asresten die je in een kachel kunt vinden.”

De resultaten van het onderzoek komen overeen met verklaringen in de ruim 140 pagina’s tellende tenlastelegging, in bezit van NRC Handelsblad, die de Roemeense aanklagers maandag officieel hebben afgerond. Daaruit blijkt dat één van de verdachten heeft toegegeven dat zij alle zeven werken heeft verbrand.

De onderzoekers van het Nationaal Historisch Museum vonden onder meer sporen van krijt (calciumcarbonaat) gebruikt door de kunstenaars bij de voorbereiding van de werken en verschillende pigmenten die gebruikt zijn in de olieverf. Ook troffen ze drie verschillende soorten nagels aan waarmee doek aan het spieraam wordt bevestigd. Die nagels worden nu niet meer gebruikt. Volgens onderzoeker Gheorghe Niculescu toont aangetroffen koperoxide aan dat de nagels enkele maanden geleden gedurende twee of drie maanden met de buitenlucht in contact hebben gestaan.

De resultaten van het onderzoek komen overeen met verklaringen in de tenlastelegging. Daarin staat dat Olga D., de moeder van de in januari opgepakte verdachte Radu D., bekent dat ze alle schilderijen heeft verbrand.

Volgens museumdirecteur Oberländer-Tarnoveanu wijst alles er op dat daadwerkelijk alle werken zijn verloren zijn gegaan, maar het is niet helemaal met zekerheid te zeggen. Zo waren de gestolen Monets pasteltekeningen op papier, geen schilderijen op doek. Bij verbranding zouden daarvan helemaal geen resten zijn overgebleven.

Het onderzoek is volgens Ernest Oberländer-Tarnoveanu officieel nog niet helemaal afgerond. Maar de conclusies van zijn onderzoeksteam zijn definitief. „Er is geen verder onderzoek meer te doen naar deze asresten. We hebben al het mogelijke gedaan. De procedure is nu dat de aanklager ons zal vragen om deze conclusies en dat zal waarschijnlijk snel gebeuren.”