Luistertips van Liza en Lavinia

Een site met speellijsten bestond voor alle genres, maar niet voor klassiek. Nu is er 24classics, met tiplijsten van 24 musici.

„Iedereen kent wel dat gevoel van black-out, als je op Spotify of YouTube op zoek gaat naar iets moois om te luisteren: zeeën van muziek, maar waar te beginnen?”

Aldus Floris Kortie (26), die samen met Corine Haitjema het initiatief nam tot de website 24classics.com, sinds vorige maand bereikbaar. Inspiratie vonden ze bij de 22tracks, waar speellijsten te vinden zijn van bijna alle genres behalve klassieke muziek. Kortie: „Klassiek is een heel breed begrip en verdient ook zo’n site, die helpt bij het vinden van de mooiste stukken en uitvoeringen.”

24 curatoren werden uitgekozen voor 24 lijsten van 24 nummers. Daaronder zijn bekende klassieke musici als violiste Liza Ferschtman (speellijst ‘chamber music’), maar ook de jonge blogger Renée Reitsma (‘heavy symphonic’) en Arthur Gumbs alias DJ Henk (‘energy’, dus veel up tempo klassiek). Ook interessant: de categorie ‘plucked’ van harpiste Lavinia Meijer en ‘classic now’ van componiste Mayke Nas.

Maar wie klassieke muziek wil horen, kan toch net zo goed de radio aanzetten? Natuurlijk, zegt Kortie. „Maar Radio 4 moet een heel spectrum bedienen. Dus krijgen operahaters af en toe toch een stukje opera, en komen moderne muziekliefhebbers lang niet altijd aan hun trekken. Al kan onze site ook niet iedereen meteen bekoren: via Twitter klaagde een orgelfan dat er geen orgelspeellijst is.”

Als eerste curator werd dirigent Jan Willem de Vriend benaderd, die meteen ja zei. „Het is een geweldige manier om nieuw publiek voor klassieke muziek te trekken”, denkt De Vriend. „Stel, je buurman of neefje komt op visite. Welke muziek zou je hem op het hart drukken te gaan beluisteren? Die vraag heb ik me bij het samenstellen van de categorie ‘light symphonic’ gesteld. Ja, het is wel een wat voorspelbare lijst met vooral veel Schubert, Brahms en Beethoven. Maar naast die toppers ook componisten als Ries en Wilms, die in het rijtje thuishoren maar die bijna niemand kent en die ik met mijn Nederlands Symfonie Orkest ook graag speel.”

Het is een tijdrovende klus, ook omdat de lijsten elke week een update krijgen. Toch wordt er niet aan ghostwriting gedaan, benadrukt Kortie. „Al sturen we soms een stagiaire naar al te drukke musici, dan hoeven die alleen maar hun favoriete muziek en uitvoeringen te noemen.”

Als de site eenmaal loopt, krijgen de curatoren een deel van de opbrengst. Daar moeten advertentie-inkomsten voor zorgen. Maar voorlopig gaat het eerder om honderden dan om duizenden luisteraars.

De eerste gebruikers hebben al gemerkt dat je niet altijd door elke lijst kunt zappen. Dat ligt aan het ingewikkelde licentieonderscheid tussen ‘online radio’ en ‘on demand’. Bij de eerste categorie kunnen gebruikers niet zelf de muziek uitkiezen, bij de tweede wel; voor beide begrippen gelden andere regels en tarieven.

„Onze site bevindt zich in een grijs tussengebied”, zegt Kortie. „Sommige tracks mogen we alleen als ‘online radio’ aanbieden. Kleine labels werken wat dat betreft makkelijker met ons mee dan de grote. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat onze curatoren grote stapels cd’s thuisgestuurd krijgen om op onze site te pluggen.”

Inl: www.24classics.com