Coca-Cola ziet daling afzet als 'afwijking'

Coca-Cola verkoopt minder frisdranken in de VS en Europa. Ligt dat aan het koele weer, of aan een afkeer van calorieën?

Coca-Cola gaf macro-economische omstandigheden en het weer gisteren de schuld van tegenvallende resultaten. Een winstdaling in het tweede kwartaal, bij een lagere afzet dan verwacht, is volgens de Amerikaanse producent van frisdranken te wijten aan buitengewoon koud en nat voorjaarsweer in de Verenigde Staten, en overstromingen in India en Duitsland.

Weggeregende verkoop op diverse markten, in combinatie met economische tegenwind in China en Europa, is volgens bestuursvoorzitter Muhtar Kent een eenmalige hindernis als gevolg van een „samenloop van omstandigheden”, zei hij tijdens een teleconferentie over de resultaten van het tweede kwartaal, dat eind juni afliep. Maar hij erkende: „We zijn niet tevreden.”

De omzet van de frisdrankproducent daalde met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 12,8 miljard dollar (9,7 miljard euro). De winst liep terug tot 2,7 miljard, van 2,8 miljard een jaar geleden. Naar volume steeg de afzet wereldwijd met 1 procent; analisten hadden gerekend op 3 à 4 procent.

Coca-Cola, dat bekend staat als een conjunctuurgevoelig bedrijf, is kwetsbaar voor weersomstandigheden, zei het bestuur. Juni was de natste maand in de VS in vijftig jaar. In Duitsland speelden overstromingen de distributie parten. „Als we verkoop mislopen, wordt dat niet meer goedgemaakt”, aldus Kent. „Die dag zijn we dan kwijt.”

In Europa liep de verkoop van frisdranken (behalve Coca-Cola, ook onder meer Sprite, Fanta, Powerade en Dasani) in het tweede kwartaal met 4 procent terug ten opzichte van een jaar eerder. In Noord-Amerika daalde het volume met 1 procent, terwijl in de meeste opkomende markten de afzet juist groeide. In China was de afzet stabiel.

Het is dan ook de vraag in hoeverre het weer werkelijk de doorslag geeft. Want behalve een wisselvallig voorjaar hebben consumenten in Europa en Noord-Amerika met elkaar gemeen dat ze steeds vaker afzien van frisdranken met veel calorieën en suiker. In westerse landen groeit het besef dat je er dik van wordt. Consumenten kiezen voor gezonde alternatieven zonder prik.

In de VS, waar het iconische merk Coca-Cola een symbolische status heeft, matigen velen hun gebruik van koolzuurhoudende frisdranken. Tussen 2005 en 2012 daalde de gemiddelde consumptie per capita van 190 tot 160 liter per jaar.

Dat is slecht nieuws voor Coca-Cola. Want hoewel het bedrijf ook andere dranken maakt als Powerade, Minute Maid, en watermerken Dasani en VitaminWater, blijft het voor het driekwart van zijn omzet afhankelijk van priklimonades. Het was de verkoop van de koolzuurhoudende dranken van Coca-Cola die in Noord-Amerika het afgelopen kwartaal met 4 procent terugliep, terwijl de verkoop van dranken zonder prik juist met 5 procent steeg.

Kent maakt zich geen zorgen. Hij rekent op herstel in de tweede helft van het jaar. Het tegenvallende kwartaal is „een afwijking”, zei hij. „We moeten het niet zien als een trend of systematisch probleem.”

De koers van het aandeel Coca-Cola daalde 2 procent in New York.