Patent op middel tegen grijze haren

L’Oréal doet goede zaken in Azië, terwijl de Europese markt nog altijd herstelt van de crisis en de ‘2 halen, 1 betalen’-acties.

Een einde aan rimpels, futloos haar én een oneffen huid. En dat alles binnen vier dagen, en anders toch ten minste binnen twee weken. De cosmetica-industrie belooft het allemaal. Zo ook cosmeticagigant L’Oréal.

Het Franse bedrijf (72.600 werknemers in 130 landen) brengt schoonheid naar de consument in verschillende gedaantes. Beauty for all, zegt L’Oréal. In de supermarkt en drogisterijen zijn merken als Garnier (shampoos) en Maybelline (make-up) te krijgen. In de parfumerie duurdere en luxere merken als Lancôme (parfum) en Vichy (huidverzorging). Ook The Body Shop is sinds 2006 in het bezit van L’Oréal.

Vanmiddag zou het cosmeticabedrijf de verkoopcijfers van het afgelopen half jaar presenteren. De omzet over 2012 bedroeg 22,5 miljard euro, de operationele winst kwam uit op 3,7 miljard euro. Dat was hoger dan analisten hadden voorzien.

Het bedrijf doet goede zaken in Azië. Zoals in China, bijvoorbeeld. Dat land is intussen goed voor zo’n 6 procent van de gehele omzet. En dit percentage groeit. De Chinese markt is belangrijk voor het cosmeticabedrijf omdat de verkoop op thuismarkt Europa weinig groei kent, schrijft financieel persbureau Bloomberg. Die markt is nog altijd herstellende van de crisis – die de cosmeticabranche het hardst trof in 2009.

De prijzen van cosmeticaproducten in Nederland – en dus ook de omzet voor producenten– daalden in dat jaar flink onder druk van prijsacties van drogisterijen, zegt de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Denk: 2 halen, 1 betalen.

L’Oréal zoekt daarom ook groei in vernieuwing. In het jaarverslag staat dat het bedrijf vorig jaar 611 patenten aanvroeg. De opmerkelijkste: een patent op een middel dat een einde moet maken aan grijze haren.

Niet altijd kan het bedrijf zijn (vernieuwende) claims ook echt waarmaken. Soms wordt het daarvoor op de vingers getikt.

Zo diende de Nederlandse NCRV- presentatrice Jetske van den Elsen vorig jaar een klacht in bij het College van Beroep van de Stichting Reclame Code (SRC). Zij vond een advertentie van L’Oréal voor anti-rimpelcrème misleidend. Daarin stond dat de crème een „langdurig liftend effect” had en dat het een „volledige transformatie” zou bewerkstelligen. En dat alles binnen „vier dagen”.

Van den Elsen – die de crème zelf gebruikte en weinig ‘transformatie’ van haar huid bemerkte – werd in haar gelijk gesteld door de SRC.

In het Verenigd Koninkrijk gebeurde een jaar eerder iets soortgelijks. Advertenties met actrice Julia Roberts en model Christy Turlington overschreden de regels van misleiding en overdrijving, oordeelde de Britse reclamecommissie. Te zwaar geretoucheerd. Te weinig echt. En dus geen realistische weergave van wat de cosmetica kan bereiken. De reactie van L’Oréal? „De foto van Turlington is digitaal bewerkt om de huid lichter te maken, om make-up weg te poetsen, schaduwen weg te werken (...), maar de foto geeft een treffend beeld van het te behalen resultaat.” Beauty for all.