Vanaf nu: ook trajectcontrole A2 richting Amsterdam

Vanaf nu wordt 24 uur per dag elektronisch gecontroleerd of weggebruikers zich aan de snelheidslimiet van 100 kilometer per uur houden. Foto ANP / Robin Utrecht

Met enkele maanden vertraging is vandaag ook de trajectcontrole op de A2 tussen Maarssen en Holendrecht in werking getreden. Automobilisten die over dit traject harder dan 100 kilometer per uur rijden kunnen een boete verwachten. De trajectcontrole op de vijfbaansweg richting Utrecht is al sinds juli vorig jaar actief.

De trajectcontrole op de snelweg tussen Utrecht en Amsterdam start later omdat de weg niet in beide richtingen tegelijk klaar was. Ook was de aanbesteding van de trajectcontrole gesplitst. Het bedrijf CSC kreeg de opdracht voor het vijftien kilometer lange controletraject in de richting Amsterdam, maar door technische problemen was het bedrijf later klaar dan gepland.

In de andere richting werden tussen juli en september vorig jaar al ruim 190 duizend hardrijders betrapt. De snelheidsovertredingen waren goed voor 13,5 miljoen euro aan boetes. Later besloot minster van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) de maximumsnelheid tussen Maarssen en Vinkeveen tussen 19.00 uur en 06.00 uur te verhogen van 100 naar 130 kilometer per uur.

Hoe werkt trajectcontrole?

Trajectcontrole houdt in dat de snelheid van een auto niet op één punt wordt gemeten, maar over een langer traject. Camera’s fotograferen alle auto’s, en foto’s van hardrijders worden bewaard. De trajecten worden verdeeld in secties, aangezien er doorgaans ook op- en afritten zijn en niemand de dans mag ontspringen. En ook al rij je in alle secties te hard, je krijgt nooit meer dan één bekeuring.

Het Korps Landelijke Politiediensten schat dat op de snelwegen ongeveer 10 procent van de automobilisten te hard rijdt. Bij de trajectcontroles is dat nog maar een half procent. De trajectcontrole wordt ingezet om de overlast wat betreft geluid en luchtkwaliteit voor omwonenden terug te dringen en om de verkeersveiligheid te verhogen.

Camera’s boven de A2. Foto ANP / Robin Utrecht