U eet uw nieuws bij voorkeur om 8 uur 's ochtends

Televisie is het favoriete medium van mensen op zoek naar nieuws. Radio scoort verrassend laag. En Hart van Nederland doet het vooral goed in het noorden van het land.

Voor bijna een derde van de Nederlandse jongeren is de mobiele telefoon de belangrijkste nieuwsbron. Apps op de smartphone – en minder vaak, de tablet – zijn voor 31 procent van de jongeren het favoriete medium voor nieuws. Televisie is voor 35 procent van de jongeren nog steeds de belangrijkste leverancier van nieuws.

Dat blijkt uit onderzoek van het Amsterdamse bureau Stadspeil in opdracht van tv-zender HBO. De Amerikaanse betaalzender liet onderzoek doen naar de nieuwsconsumptie in Nederland ter promotie van de start van seizoen 2 van de Amerikaanse serie The Newsroom (zie fotobijschrift). De serie gaat over een populaire nieuwszender in de VS.

Ook vroeg Stadspeil aan de 1.050 deelnemers wie zij de beste nieuwslezer van Nederland vonden (zie inzet). Zij vonden Jan de Hoop (RTL Nieuws) de leukste huidige nieuwslezer en Sacha de Boer (NOS Journaal) de leukste voormalige anchor.

Bij jongeren zijn apps van onder meer Nu.nl weliswaar populair, maar dat is nog lang niet het geval bij alle nieuwsconsumenten. Gemiddeld, bij ondervraagden van alle leeftijden, zijn apps het favoriete nieuwsmedium van slechts 13 procent. De televisie scoort het best (45 procent), gevolgd door de krant (19 procent, vooral favoriet onder oudere lezers) en websites (17 procent). Minst favoriete nieuwsmedium is de radio met 6 procent.

Iets meer dan de helft van de geïnterviewden consumeert het liefst ’s ochtends het nieuws. Het favoriete tijdstip is 8.00 uur. Dat is een van de redenen dat vrijwel alle kranten in Nederland nu ’s ochtends verschijnen. Ouderen kiezen relatief vaak voor ’s ochtends, jongeren tot 30 jaar vaker voor ’s avonds.

Andere onderzoeken laten zien dat de ‘moderne’ nieuwsconsumptie gedurende de dag sterk varieert: ’s ochtends, onderweg in het openbaar vervoer bijvoorbeeld, de koppen en het snelle nieuws op de smartphone; ’s middags tijdens de lunch op het werk een update op websites van Nu.nl, NOS.nl en de dagbladen; in de vooravond het televisienieuws en voor het naar bed gaan een update van het nieuws (en Facebook en Twitter) op de smartphone.

45 procent van de ondervraagden vindt het NOS Journaal zijn favoriete nieuwsprogramma op tv. RTL Nieuws is bij 26 procent van de ondervraagden de eerste keus. Opvallend: mannen en ouderen houden meer van het Journaal van de publieke omroep, vrouwen en jongeren van het nieuws van RTL. Ook opvallend: Hart van Nederland (SBS 6) scoort beter in Noord-Nederland, het NOS Journaal is populairder in het westen.

Drie van de tien ondervraagden kijkt naar zowel landelijk als regionaal nieuws. Tweederde kijkt niet of nauwelijks naar het regionieuws.