Treinramp Parijs kwam door kapotte wissel

Een losgeschoten verbindingsplaat tussen twee stukken rails bij een wissel heeft volgens de Franse spoorwegmaatschappij SNCF vrijdag de ontsporing van de trein tussen Parijs en Limoges veroorzaakt. Hoe het stuk metaal van 10 kilogram in beweging is gekomen, blijft onduidelijk en wordt onderzocht.

Bij het ongeluk op het station van Brétigny-sur-Orge, ongeveer twintig kilometer onder Parijs, kwamen zes mensen om het leven. Van de veertien gewonden die nog in het ziekenhuis liggen, zijn er twee in kritieke toestand. Vier van de dodelijke slachtoffers stonden op het perron te wachten toen de ontwrichte treinstellen met hoge snelheid het station binnenschoven.

Volgens treinreizigersorganisatie AVUC heeft de Franse overheid de laatste jaren structureel te weinig geïnvesteerd in reguliere intercitytreinen en voorrang gegeven aan de prestigieuze hogesnelheidslijn TGV. Het specifieke baanvak zou onder achterstallig onderhoud lijden. De SNCF zelf zegt dat de getroffen wissel op 4 juli nog is gecontroleerd en in orde was. Een half uur voordat Intercités 3657 ontspoorde, reed een andere trein probleemloos langs het kwetsbare punt.

Politici vreesden vrijdag voor een veel hoger aantal slachtoffers. De trein had ongeveer 385 mensen aan boord en raakte middenin de drukke avondspits voor het weekend van 14 juli, de nationale feestdag van Frankrijk, van de rails. President Hollande, premier Ayrault en vele ministers bezochten de plek des onheils uren na wat Franse media direct een ‘catastrofe’ noemden.