Schending privacy van Bekende Britten stuit op weinig verzet

De huwelijkscrisis van Charles Saatchi en Nigella Lawson is een publieke zaak. Even leek het ook een debat over huiselijk geweld te worden, maar de roddelhonger wint.

Goede tijden voor de Britse tabloids en hun websites. Voor hun ogen stort het huwelijk van kunstverzamelaar Charles Saatchi en kookboekenschrijfster Nigella Lawson in.

Volgens het laatste nieuws, zoals bij elke soortgelijk roddelverhaal vertelt door anonieme bronnen rondom het paar, heeft Lawson de „nestrix van de scheidingsadvocatuur” in de arm genomen. Fiona Shackleton, die eerder prins Charles, Paul McCartney en Madonna vertegenwoordigde, zou er nu voor zorgen dat Saatchi, in de woorden van The Sun „staat te trillen op zijn benen”.

Maar er begint licht verzet te komen tegen de dagelijkse stroom nieuwtjes. Want wat begon als een journalistiek relevant verhaal over mogelijk huiselijk geweld is inmiddels een ouderwetse stormloop om de laatste foto’s en roddels geworden. „Dit ruikt teveel naar een heksenjacht: een vlaag van speculatie die net zo onbetamelijk als oneerlijk is geworden”, schreef columniste Carol Sarler in The Daily Mail, een tabloid die zelfs meldde dat Lawson haar broodrooster meenam toen ze het huis verliet.

Het was de Sunday People die half juni foto’s publiceerde waarop te zien is hoe Saatchi (70) zijn handen om de nek van zijn 53-jarige echtgenote heeft, alsof hij haar wil wurgen. Een terechte journalistieke keuze, vonden ook serieuze kranten. Waar verslaggevers en columnisten vervolgens over elkaar heen buitelden in analyses over huiselijk geweld. Of zoals Helen Lewis in het linkse opinieblad New Statesman een collega citeerde: „Als dit in het openbaar gebeurt, denk je eens in wat er achter gesloten deuren plaatsvindt.”

Dat het niet bij de foto’s bleef, is aan Saatchi te wijten. Lawson doet er het zwijgen toe. Maar hij zei tegen de Evening Standard, een gratis krant voor Londen, dat het slechts om „een speelse tik” ging. Toen meldde hij zich vrijwillig bij de politie omdat „anders deze kwestie blijft doorspelen” en kreeg een vermaning. En vorige week kondigde Saatchi, die zelden interviews geeft, via Mail on Sunday de scheiding aan: „Het spijt me dat we ruzie maakten. Het spijt me dat ze ontdaan is. Het spijt me nog meer dat dit het einde van ons huwelijk is.”

Dat in dit geval de privacy van het stel voor niemand een rol speelde, kwam omdat het echtpaar op een terras zat. En nog wel dat van het door Bekende Britten en dus paparazzi geliefde Scott’s in de chique Londense wijk Mayfair. Saatchi is de kunsthandelaar die onder andere Damien Hirst ontdekte, en als reclamegoeroe verantwoordelijk was voor het verkiezingssucces van Margaret Thatcher. Lawson is niet alleen een bekend kookboekenschrijfster met eigen televisieprogramma’s, maar ook nog eens de dochter van een oud-minister van Financiën. Ze konden dus vermoeden dat ze zouden worden gefotografeerd.

Britse tabloids vinden het bovendien hun publieke taak om te onthullen wanneer de privémoraal van Bekende Britten niet strookt met het algemeen geaccepteerde. Of het imago niet met de werkelijkheid. Lawson portretteert zichzelf als een ideale goddelijke huisvrouw, die zich in haar gezellige keuken omringt door haar familie.

En de tabloids weten dat de lezers ervan genieten als een beroemdheid van zijn of haar voetstuk valt. Sunday People, dat een website deelt met de Mirror, rapporteerde dat het artikel met meer dan 20 miljoen hits in drie dagen het meest gelezen artikel ooit was. Goed nieuws voor een krant die zijn oplage in een jaar met 10 procent zag dalen tot 415.539, en net als de concurrentie op zondag niet heeft weten te profiteren van het opheffen van News of the World, twee jaar geleden.

De waarschuwing van Carol Sarler en anderen is daarom tevergeefs. De tabloids hopen op een scheiding die net zo bloedig en langdurig wordt als de anderen die Fiona Shackleton begeleidde. En zowel Mills en McCartney, als Charles en Diana vochten hun ruzies uit in de kranten.