De moeizame metamorfose van Microsoft

De meeste tablet-pc’s hebben een langere batterijduur dan een laptop. Maar dankzij een nieuwe generatie chips van Intel, Haswell, komen laptops op de markt die het veel langer volhouden op een opgeladen accu. De flinterdunne Sony Vaio Pro 13 inch (zie foto) houdt het zes uur vol op één batterij. Apples MacBook Air 13 inch heeft een nog betere gebruiksduur, van 12 uur. Je zou 10 uur onafgebroken films kunnen kijken op zo’n laptop. Dat is te vergelijken met de gebruiksduur van een iPad. Ook Samsung, Acer en Lenovo komen met laptops met een Haswell-chips. Ultrabooks (een kreet die Intel verzon) met zo’n lang uithoudingsvermogen zouden een stimulans voor Windows 8 kunnen zijn. Prijzen vanaf ca. 1.000 euro.

 

De populariteit van tablet pc’s heeft een prijs. Nog nooit daalden de pc-verkopen zo lang achter elkaar. De markt voor softwaremaker Microsoft begint te krimpen. Van marktleider naar nummer drie in vijf jaar tijd, na de ingrijpende make-over van besturingssysteem Windows 8 is Microsoft zelf dringend aan een opknapbeurt toe.

Deze week stuurde topman Steve Ballmer een brief aan de bijna 98.000 Microsoft-medewerkers. Hij kondigde een nieuwe indeling aan die de verschillende softwarekampen bij elkaar brengt, zoals Windows, Office en de gamedivisie Xbox. Microsoft krijgt een centrale Engineering Group, onderverdeeld in divisies voor besturingssystemen, applicaties, webdiensten en apparaten.

Het nieuwe Microsoft heeft dezelfde ambities als de laatste Windows-versie: lichter, sneller en minder complex. Er komen nieuwe directeuren, over ontslagen wordt voorlopig niet gerept.

De reorganisatie moet een einde maken aan de versplintering van het bedrijf, dat in 1975 werd opgericht en uitgroeide tot heerser over de pc-markt. Microsoft ontwierp de software die fabrikanten als HP en Dell op hun computers installeerden.

Bijna veertig jaar later zijn de hoogtijdagen van Windows en Office voorbij – in ieder geval in hun bestaande vorm. Door de opkomst van mobiel internet zijn hardware en software geen aparte religies meer: computers, tablets, telefoons en apps worden continu met elkaar gesynchroniseerd via webdiensten. De scheiding tussen zakelijke klanten en ‘gewone’ consumenten is daardoor minder strikt geworden. Wil Microsoft succesvol blijven in het bedrijfsleven dan moeten ook de consumentenproducten (tablets en telefoons) kunnen concurreren met iOS en Android.

Microsoft (jaaromzet 73,7 miljard dollar, 56 miljard euro) wil allesomvattende, ‘geïntegreerde’ platforms gaan bouwen, net zoals Apple (156 miljard dollar) en Google (50 miljard dollar) dat doen. Die bedrijven domineren de snelgroeiende mobiele markt, met hun apparaten, software, winkels en webdiensten die op elkaar inspelen – digitale ecosystemen.

Lees verder in de digitale krant van NRC Handelsblad van zaterdag 13 juli 2013: Moeizame metamorfose van Microsoft