Treinramp Parijs: zeker zes doden

Bij een treinongeluk even ten zuiden van Parijs zijn vrijdagmiddag ten minste zes mensen om het leven gekomen. Er zijn tientallen gewonden, van wie negen ernstig. President Hollande, die meteen naar het rampgebied ging, sprak van „een afschuwelijke, gruwelijke scene”.

De intercitytrein van Parijs naar Limoges ontspoorde rond kwart over vijf toen hij met 137 kilometer per uur door het station van het stadje Brétigny-sur-Orge reed, ongeveer twintig kilometer onder Parijs. Nadat de derde en vierde wagon van de rails raakten en over een perron met wachtende mensen schoven, vielen nog eens vier treinstellen op hun kant. Een deel van de metalen overkapping is door de schuivende wagons vernield.

Een passagier in de trein vertelde tegen het persbureau AFP dat de wagon waarin hij zat, door de lucht vloog en kantelde. Een andere passagier vertelde dat hij van spoorwegmedewerkers had gehoord dat mensen zijn onthoofd. Ooggetuigen hebben gezegd dat enkele passagiers „geëlektrocuteerd” zijn door losgeschoten bovenleidingen. Reddingswerkers hebben zelfs op een parkeergarage bij het station gewonden gevonden.

Het ongeluk heeft een grote schok veroorzaakt in een land dat zich erop laat voorstaan een van de veiligste spoornetwerken van Europa te hebben. Het laatste grote spoorongeluk dateert van 1988, toen bij een botsing op het Gare de Lyon in Parijs 56 mensen om het leven kwamen.

De oorzaak van de ontsporing was vrijdagavond nog onduidelijk. Er was geen sprake van een botsing. Medewerkers van de Franse spoorwegen zeiden dat de treinen gewoonlijk geen snelheid verminderen als ze langs een station komen waar ze niet stoppen, en dat de gemiddelde snelheid op dit traject rond de 150 kilometer per uur is.

Als de trein harder had gereden dan toegestaan, dan was deze automatisch gestopt door een beveiligingssysteem, zei een voorman van de transportsectie van de vakbond CFDT, Fabian Tosolini.

Op de website van de spoorwegen staat dat er in mei problemen waren geconstateerd met de wissels op dit station. De Franse spoorwegen zeiden in de loop van de avond dat er wel is gewerkt aan het spoor bij Brétigny, maar niet aan het spoor waarop de trein reed. Volgens de directeur van de Franse railbeheerder RFF wordt het traject vrijwel dagelijks geïnspecteerd. Er komen drie verschillende onderzoeken: door justitie, door de spoorwegen en door het ministerie van Transport.

De Intercités was twintig minuten tevoren vertrokken uit Parijs. Er zaten naar schatting 385 personen in de ontspoorde trein. Het traject tussen Parijs en Limoges, ongeveer 400 kilometer verder, is een van de drukste van het land. Vanaf Gare d’Austerlitz in Parijs vertrekken de treinen naar het centrum van Frankrijk; de hogesnelheidstreinen naar andere delen van Frankrijk vertrekken vanaf andere stations. Op het station Brétigny zelf stoppen alleen regionale RER-forenzentreinen.