ontspannen op weg naar de Ventoux

Een snelle start en een rustige finale, zo zag de etappe voor Laurens ten Dam er vandaag uit. De ontsnapping gisteren waarin hij tijd pakte op Chris Froome voelde hij nog wel in de benen, dus dat rustige einde kwam als geroepen.

Laurens ten Dam (rechts) en Bauke Mollema Foto ANP / Bas Czerwinski

Laurens ten Dam van Belkin houdt iedere rit in de Tour de France bij op Strava. Op nrc.nl geeft hij dagelijks een reactie op zijn gereden koers.

[strava]http://app.strava.com/activities/66797798[/strava]

Een snelle start en een ontspannen finale, zo zag de etappe voor Laurens ten Dam er vandaag uit. De ontsnapping gisteren waarin hij tijd pakte op Chris Froome voelde hij nog wel in de benen, dus dat rustige einde kwam als geroepen.

“Veel tijd om na te praten over gisteren was er niet. Hier en daar werd een knipoog uitgedeeld. We waren te druk met de etappe vandaag om het over gisteren te hebben.”

Als Ten Dam om half acht ‘s avonds belt, ligt hij te rusten op bed.

“Ik ben aan het ontspannen voor morgen, zoals alle klassementsrenners waarschijnlijk nu aan het doen zijn.”

Laurens ten Dam kijkt nuchter naar de rit van 250 kilometer die eindigt op de Mont Ventoux.

“We gaan morgen om half elf al van start. Ik heb geen flauw idee hoe het koersverloop gaat zijn. Het liefst rijd ik morgen voor de overwinning, maar het kan ook goed dat er een ontsnapping op gang komt. In april heb ik de Ventoux verkend. Heel vaak ben ik hem nog niet opgereden. Ik kan ook niet veel meer doen dan gewoon de rest volgen. Een indeling van de klim maken, zal er niet in zitten, de klim zal voor me worden ingedeeld. Je kunt ook niet zeggen of een berg je goed ligt, of dat je de Alpen of de Pyreneeën fijner vindt. Het gaat allemaal bergop en het doet allemaal pijn.”

Laurens ten Dam (1980) rijdt voor team Belkin (hij begon dit jaar als meesterknecht voor Bauke Mollema, maar mag nu voor zijn eigen klassement gaan), woont in Maastricht en is de trotse eigenaar van een Chevy-bus. Hij probeert iedere dag zijn rit op Strava te zetten. Soms lukt dat niet, als er bijvoorbeeld geen internet is in het hotel. Dan zullen de gegevens van de rit zodra die beschikbaar zijn met terugwerkende kracht op nrc.nl worden geplaatst, eventueel zonder reactie.

Strava
Met Strava wordt, met behulp van een GPS-apparaat, de snelheid en locatie van de renner bijgehouden. Deze informatie wordt vervolgens op een kaart gezet samen met belangrijke informatie zoals snelheid en hoogte. Daarmee kan de inspanning van de renner worden benaderd. Benaderd, omdat ook andere factoren zoals wind en juist afscherming in het peloton bepalend zijn voor de werkelijke inspanning.