'Elena bepaalt op reis het ritme met haar middagslaapjes'

Kiril Duovski werkt voor een chatdienst, Bojana is ondernemer. Ze wonen in Amstelveen en gaan elk jaar naar de Balkan. „We willen onze dochter de cultuur meegeven.”

‘Elk jaar naar de Balkan’

Bojana: „We zijn in juni met vakantie naar Servië en Montenegro geweest. Op de dag dat we vier jaar getrouwd waren, hebben we in Belgrado onze dochter Elena laten dopen, een cadeautje uit onze huwelijksnacht. Het was in dezelfde kerk als waar we getrouwd zijn. Daarna hebben we een strandvakantie gehouden in Montenegro, waar mijn vader vandaan komt. Mijn moeder komt uit Bosnië.”

Kiril: „Wij zijn een perfecte mix uit het voormalige Joegoslavië, want mijn moeder is Servisch en mijn vader komt uit Macedonië. We proberen elk jaar naar de Balkan te gaan, het voelt er als een warm bad, ons thuisland, maar we gaan ook om Elena de taal en cultuur mee te geven en om familie te zien. De elementen taal, cultuur en tradities zijn belangrijker geworden sinds we haar hebben. We spreken thuis Servisch. Onze dochter wordt drietalig opgevoed, want op de crèche en met de nanny spreekt ze Engels. Het is superhandig dat ze zich overal verstaanbaar kan maken.”

‘Naar Azië waar de zon schijnt’

Bojana: „We gaan zo vaak mogelijk met vakantie. Afgelopen winter zijn we een maand in Thailand geweest. Eigenlijk gaan we elke winter naar Azië, waar de zon schijnt.”

Kiril: „We maken ook stedentrips, omdat we een internationale vriendengroep hebben. Maar we willen Elena ook zoveel mogelijk culturen en plaatsen laten zien. Ik woonde in mijn jeugd op veel verschillende plekken, onder meer in de VS, Canada en België, mijn vader werkte op de ambassade.”

Bojana: „Het wordt allemaal anders als Elena over twee jaar naar school moet. Daar denk ik nu al heel vaak aan. Dan zijn we gebonden aan het hoogseizoen en is het overal drukker en duurder.”

Bojana: „Kiril doet de planning van de lange reizen. Ik regel de korte reizen. Kiril heeft het geduld om uren op internet door te brengen, ik ben meer van de impulsieve voorstellen voor een stedentrip of bezoek van familie of vrienden in het buitenland. We bereiden onze reizen goed voor, qua vaccinaties enzo, zeker nu we een kind hebben.”

Kiril: „We regelen onze reizen zelf. Ik heb tien jaar bij JAT Airways gewerkt als vestigingsmanager in Brussel en Amsterdam, dus ik weet hoe je een reis regelt.”

‘Nooit naar fastfoodrestaurants’

Bojana: „Elena bepaalt met haar middagslaapjes het ritme van onze vakanties. Maar we hoppen niet van speeltuin naar zwembad, we gaan ook naar een markt of dorpjes bekijken. Gelukkig kan ze probleemloos een uur aan tafel zitten, zodat we nooit naar een fastfoodrestaurant hoeven.”

Kiril: „Over de taakverdeling in de vakantie hebben we nooit discussies. In de vakantie koken we zo min mogelijk zelf, daar is het vakantie voor. Bojana zorgt voor vertrek dat alles gepakt is, ik sjouw de koffers en zorg dat alle papieren op orde zijn en klaarliggen.”

Bojana: „Voor een ondernemer als ik is het vanzelfsprekend dat je ook tijdens de vakantie een beetje bezig bent met werk. Maar dat doe ik dan ’s morgens vroeg, ‘s middags als Elena slaapt of in de avond.”

‘Elke dag de mail doornemen’

Bojana: „Ik heb twaalf jaar in de reclame gewerkt. Tijdens een leiderschapstraining kwam ik erachter dat ik werkte uit noodzaak, niet uit passie. Toen ik 17 was, koos ik voor een hbo-opleiding toeristisch management. Ik wilde iets met voormalig Joegoslavië, ooit een populaire vakantiebestemming. Maar toen brak de oorlog uit. Mijn hele familie moest vluchten. Ik heb mijn studie beëindigd om geld te gaan verdienen. Maar ook omdat mijn droom in duigen was gevallen: Joegoslavië zou voorlopig geen vakantieland meer worden. Ik heb nu twee bedrijven.”

Kiril: „Ik ben verantwoordelijk voor de online advertising van een IT-bedrijf. Ik vind het prettiger om in de vakantie elke dag even mijn mails door te nemen dan dat ik bij thuiskomst honderden mails moet wegwerken.”

‘We hebben geen budget’

Kiril: „In de vakantie geven we meestal minder geld uit dan thuis. Dat komt doordat Azië goedkoper is. Maar we hebben geen budget.”

Bojana: „De ene dag eet je voor 2 euro in een eethuisje, de volgende dag in een vijfsterrenhotel.”

Kiril: „We letten in de vakantie niet zo erg op de uitgaven, we doen waar we zin in hebben.”

In Zomer Spitsuur vertellen stellen en singles hoe zij werk en privé deze zomer combineren. Meedoen? Mail naar werk@nrc.nl.