‘Aanval op het geel moet slim zijn’

Bauke Mollema staat tweede in de Tour. Hierbij vijf strategieën om de Tour te winnen.

De jacht op geletruidrager Christopher Froome is sinds vrijdag in alle hevigheid geopend. Foto AP

De grootste Nederlandse ronderenner sinds Steven Rooks heeft zich gemeld aan het front, en zijn naam is Bauke Mollema. Wielerfans hebben ruim twee decennia moeten wachten op een Nederlander die na twee weken in de Tour de France op een podiumplaats staat in het algemeen klassement. Alleen al daarom zou de tweede plaats voor de geboren Groninger een geweldige prestatie zijn – maar zit er misschien nog meer in? Schuilt er in Mollema een nieuwe Joop Zoetemelk?

De Britse Keniaan Christopher Froome (Sky) is zowel de beste klimmer als de beste tijdrijder van het peloton, maar de klassementsleider heeft niet de sterkste ploeg om zich heen. Achter hem is de strijd hevig, met een secondenspel tussen vier renners van twee ploegen: Bauke Mollema en Laurens ten Dam (Belkin) en Alberto Contador en Roman Kreuziger (Saxo).

Met nog vijf bergritten en een bergachtige tijdrit voor de boeg staat Mollema op een kruispunt. Wat moet hij doen? En hoe kan hij dat het beste aanpakken?

We leggen de vraag voor aan Peter Winnen, tweevoudig etappewinnaar op de Alpe d’Huez en columnist voor deze krant, en aan Andrew Hood, Europa-correspondent voor het Amerikaanse tijdschrift VeloNews en Tourvolger sinds 1996. Zij schetsen vijf scenario’s voor een optimaal vervolg van Mollema’s Tour.

1Aanvallen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan – zie Froome er bergop maar eens af te rijden. Toch is er een manier waarop het zou kunnen, zegt Winnen. „Iedereen heeft weleens een slechte dag in de Tour. Sky heeft al twee momenten gehad waarop Froome op beslissende momenten zijn helpers kwijt was. Mollema kan risico nemen als Sky zwak is.”

Mollema’s ploeg, Belkin, had de kans daartoe in de tweede Pyreneeënrit, zegt Hood. Dat was de etappe waarin Froomes meesterknecht Richie Porte op achterstand werd gereden en een andere ploeggenoot, Vasil Kiryienka, zelfs buiten de tijd binnenkwam. Hood: „Maar Mollema en Ten Dam reden al op hun limiet.” Ook Winnen had die indruk: „Mollema leek in die etappe allang blij dat hij er nog bij zat. Ten Dam en hij hadden mazzel dat de koers stilviel, na de oorlog in de eerste twee uur.”

Behalve Kiryienka is ook Froomes Noorse helper Edvald Boasson Hagen al naar huis.

Belkin-ploegleider Nico Verhoeven ziet het wegvallen van Porte uit de top van het klassement overigens als een nadeel. „Normaal zou hij ook nog voor zijn eigen klassering aan het rijden zijn. Nu kan hij al zijn krachten inzetten voor Froome.”

Een aanval van Mollema, zegt Hood, moet vooral slim zijn. „Hij moet beducht zijn op de counteraanval van Contador. En hij moet niet blind aanvallen en zo zijn tweede plaats verspelen. Maar ik denk eigenlijk dat Froome de anderen eraf zal rijden. De andere jongens zullen vooral elkaar in de gaten houden.”

Verhoeven denkt dat een aanval bergop lastig zal worden. Eerder ziet hij kansen in de afdalingen. „Maar daarna komt altijd weer een beklimming”, reageert Winnen. „Dan moet je Froome in een afdaling op een paar minuten achterstand rijden om er wat aan te hebben. Dat zie ik niet gebeuren.”

2De ‘tweede-man-strategie’. Belkin en Saxo kunnen ervan profiteren dat ze met twee man in de toptien staan. Volgens Winnen zouden de twee ploegen hun ‘tweede man’, dus Ten Dam en Kreuziger, veelvuldig vooruit moeten sturen in de bergen. „Zeker als Froome geïsoleerd zit, zonder ploeggenoten, moet hij kiezen. Wel of niet proberen om een ontsnapping terug te halen? Als hij ze laat gaan, kunnen ze een bedreiging vormen voor het klassement. Als hij ze telkens terughaalt, verspeelt hij zijn krachten. Daar kunnen de ‘eerste mannen’, dus ook Mollema, mogelijk van profiteren.”

De tweede man in kwestie loopt het risico dat hij zich opblaast en zijn eigen goede klassering verspeelt. Winnen: „Maar Ten Dam heeft al gezegd dat hij liever een etappe wint dan dat hij heel hoog eindigt in het klassement. Hij zou het zeker een keer kunnen proberen.”

Ook Hood vindt het inzetten van de tweede man een interessante optie. „Dat is hoe ze het zouden moeten spelen. Froome zal ze moeten volgen. Maar hebben ze de benen? We zitten hier wel scenario’s te bedenken, maar dan moeten ze het het nog wel kunnen.”

3Samenwerking tussen Belkin en Saxo. In de etappe van vrijdag, naar Saint-Amand-Montrond, waren beide ploegen al verenigd in het doel om Froome op achterstand te rijden. Toch is Hood geen fan van deze strategie. „Ik heb nog nooit renners zien samenwerken. Soms gebeurt het weleens, als het onderweg zo uitkomt. Maar het lijkt me niet verstandig om van tevoren al plannen te smeden. Bovendien: waarom zou Contador eraan meewerken? Hij moet zelf nog voorbij Mollema in het klassement. Waarom zou hij samen aanvallen en dan Mollema in plaats van Froome de Tour zien winnen?”

Winnen verwacht evenmin dat de rivalen van Froome samen optrekken. „Coalities komen vaak tot stand als het overal te laat voor is. Ik zie Mollema en Contador eerder tegen elkaar strijden om de tweede plaats.”

4 Chaos creëren. Deze strategie, uit de koker van Winnen, is eigenlijk een combinatie van de drie voorgaande. Het komt erop neer dat beide achtervolgende ploegen in de bergen beurtelings alles en iedereen naar voren moeten sturen. Overigens verwacht Winnen niet dat Belkin en Saxo deze tactiek zullen toepassen. „Men wil zijn eigen positie in het klassement consolideren. Ze zullen niet alles op het spel willen zetten als ze er zelf niet beter van worden.”

5Conservatief rijden. Ploegleider Verhoeven van Belkin zegt zelf dat Mollema niet puur zal koersen om zijn tweede plaats te verdedigen. „Dan zul je zien dat je in de voorlaatste rit, met aankomst bergop, toch nog je podiumplaats verliest.”

Toch is dit de strategie die Winnen aan Mollema zou adviseren. „Hij krijgt weinig ruimte om in de aanval te gaan, omdat hij een te directe concurrent is van Froome en Contador. Er zit niks anders op dan zijn positie te consolideren. Bovendien heb ik de indruk dat Mollema aan zijn top zit. Aanvallen moet hij alleen doen als hij het gevoel heeft dat hij nog beter kan rijden dan hij al doet. Anders valt hij nog terug. En dat is zonde.”