Voor mij is het een moeder- dochterverhaal

Neil Jordan keert terug naar de vampierfilm Hij herdefinieerde dat genre Nu weer zónder die tanden

redacteur film

Waarom gaan zijn vampiers toch zo graag te biecht? In 1994 liet de Ierse regisseur Neil Jordan vampier Louis (Brad Pitt) in Interview with the Vampire zijn levensverhaal vertellen aan een journalist, in Byzantium lucht het eeuwenoude schoolmeisje Eleanor haar hart in een opstel. „Net als seriemoordenaars, voelen vampiers de impuls om hun geheim te delen, want de waarheid maakt je vrij”, speculeert Jordan.

Neil Jordan (63), momenteel de man achter tv-serie The Borgias, was even in Amsterdam voor het Imagine Film Festival. In zijn speelfilm Byzantium keert Jordan terug naar de vampierfilm. Hoerenmadame Clara en haar dochter Eleanor vluchten voor het Broederschap, een vampierclub die vrouwen weert.

Neil Jordan is in zekere zin de vader van de moderne filmvampiers: het homo-erotische Interview with the Vampire was in 1994 een van de eerste films die het verhaal van hún kant vertelde. Zijn vampiers waren eeuwig jong, sociaal en sexy. En aantrekkelijk bleven ze in de talloze film- en tv-series die volgden, van Blade tot True Blood. Met de kuise knuffelvampier Edward Cullen van Twillight is het monster echt getemd.

Of Jordan zich niet schuldig voelt aan de domesticatie van de vampier? „Guilty as charged, al heb ik Twillight nooit gezien. ”

Byzantium is in zekere zin een vrouwelijke Interview with the Vampire.

„De dynamiek tussen Eleanor en Clara is die van Louis en Lestat. Clara is dol op de macht en slacht als engel der wrake smeerlappen af, Eleanor is een pure ziel en getroebleerd door haar gave. Voor mij is dit een moeder-dochterverhaal en dan pas een vampierverhaal.”

Clara en Eleanor zijn dan wel de moeder en dochter uit Absolutely Fabulous.

„Inderdaad: geschifte moeder, brave dochter. Hoewel, braaf. Eleanor is een delicaat schoolmeisje dat haar schuld overwint door zich te voeden met bejaarden die klaar zijn met het leven. Hoeveel begripvolle, maar hongerige gesprekken heeft zij al met oude mensen gevoerd op de bankjes voor het verzorgingshuis?”

U gooit de vampiermythe overhoop. Ze leven overdag, missen snijtanden.

„Het meest lachwekkende van de vampier zijn die tanden, ik kan dat onmogelijk serieus nemen. Voor Interview with the Vampire overwoog ik een soort rattengebit, wat eng was, maar totaal niet sexy. Dus liet ik Tom Cruise toen al aderen openen met zijn duimnagel. Hier groeit die duimnagel bij de geur van bloed, een soort vrouwelijke erectie.”

U maakte thrillers en romances, maar vooral sprookjes.

„Elke film is een sprookje. In 1984 wilde ik met The Company of Wolves de psychologie van sprookjes exploreren. Ik begrijp nog steeds niet waarom ze mij indertijd geld gaven om het toverbos van Roodkapje te bouwen.”

Vampier Eleanor draagt een rood kapje.

„Ik zie u al speculeren over diepere symboliek: bloed, menstruatie, het meisje dat eeuwig puber is. De waarheid is dat rood ditmaal gewoon een fabelachtige kleur was die mooi afsteekt tegen al dat grijs in Byzantium.”