Scheur m'n hart er maar uit!

Actrice Olga Kurylenko kreeg de hoofdrol in To the Wonder van de mediaschuwe Terrence Malick Ook Ben Affleck doet mee, maar zegt niks Is Malick een regisseur of een goeroe?

Redacteur film

‘Ik wilde hem mijn hele hart geven. Alles! Snij mijn borstkas open, scheur mijn hart eruit! Ik was nooit, zoals bij andere regisseurs, bang om iets belachelijks te doen. Het is krankzinnig, maar voor hem doe ik alles, alles! Terry vroeg me een vuilnisbelt op te lopen en de geur van vuilnis op te snuiven. Tegen ieder ander had ik gezegd: bekijk het maar met je vuilnisbelt, bij Terry zou ik nog vuilnis eten. ”

De Oekraïens-Franse actrice Olga Kurylenko (33) is van het warmbloedige type: zeer bewegelijk gezicht, een stem die soms een octaaf zakt als ze iets wil benadrukken. De Amerikaanse regisseur Terrence Malick (69) heeft kennelijk iets in haar losgewoeld: in Venetië lijkt ze soms tegen haar tranen te vechten als ze terugkijkt op de samenwerking bij To the Wonder.

Malick is een mediaschuwe man die nooit interviews geeft en zelden gefilmd wordt. Eind jaren zeventig dook hij na zijn veelgeprezen Badlands en Days of Heaven in Parijs onder, om twintig jaar later pas weer op te duiken met The Thin Red Line. In 2011 won Malick in Cannes de Gouden Palm met het even frustrerende als betoverende The Tree of Life. Een jaar later, heel snel voor zijn doen, is hij in Venetië met To the Wonder, waarin Malick zijn eigen scheidingsperikelen verwerkt.

Wie met Malick werkt, moet zijn ego bij de deur achterlaten. Hij filmt tastend, improviserend en intuïtief, soms met de camera rondhuppelend als een kind met een vlindernetje. En veel filmsterren ontdekten na wekenlange opnames dat ze bij de montage alsnog op de vloer waren achtergebleven. Zo werden Gary Oldman, Viggo Mortensen, Mickey Rourke en Billy Bob Thornton compleet uit The Thin Red Line gesneden en moest Adrien Brody na de première zijn moeder uitleggen waarom van zijn vermeende hoofdrol slechts een fragment resteerde. Rachel Weisz overkwam dat in To the Wonder. „Ik had het genoegen met Terrence Malick te werken, maar niet om het resultaat te zien”, verklaarde ze zuinig. Javier Bardem, die als priester in existentiële nood in de film verdwaald lijkt, zal ook niet echt gelukkig zijn.

Dat ligt anders voor de elfachtig vlinderende Olga Kurylenko: van haar kan Malicks camera geen genoeg krijgen. Zoals dat eerder het geval was in The Tree of Life met Jessica Chastain, toen een obscure actrice op de rand van haar doorbraak. En net als Chastain spreekt Kurylenko, Bondgirl in Quantum of Solace en onlangs met Tom Cruise te zien in Oblivion, in mystieke verwondering over Malick. „Ik ontmoette Terry bij de auditie in Austin, Texas, en hij kende me, hij wist dingen die hij nooit gegoogled kon hebben, want alles wat je op internet over mij vindt is een leugen. Ik was geschokt, bang zelfs: kon hij soms gedachten lezen? Eng gewoon.”

Dat klinkt bijna als een goeroe.

„Misschien is hij dat wel. Op zijn set heb je alleen een algemeen idee over wat er gaat gebeuren. Hij legt niets uit, maar laat je voelen. En je hoort nooit ‘cut’, want dat kan een prachtig moment ruïneren. Terry draait door tot de film op is, en besluit in de montagekamer.”

Maakt u dat niet onzeker? Je kan zomaar uit zijn film worden gesneden.

„Met Terry is alles mogelijk, ik weet dat het andere acteurs is gebeurd. Maar tegen mij zei hij: dit wordt jouw film.”

Uw tegenspeler, Ben Affleck, zegt in de hele film geen woord. Was hij niet verbaasd?

„Nee, dat wist hij. Terry houdt van een voice-over en vindt dat stilte meer zegt dan woorden. Woorden liegen, lichaamstaal en ogen nooit.”

Nogal een stap, van Bondgirl naar Terrence Malick.

„In een acteursloopbaan is het zeker in het begin geen kwestie van besluiten nemen, maar van kansen grijpen. Voor Quantum of Solace speelde ik in een kleine, Franse arthousefilm, L’Annulaire. Ik wilde best naar Hollywood, naar de wereld van blockbusters en machinefilms, maar dan moest ik me eerst bewijzen in kleine actiefilms als Hitman. Pas als Bondgirl had ik de luxe scripts af te slaan. Maar als Terrence Malick zich aandient, zeg je natuurlijk blind ja.”