Ook light-drankjes maken dik

Ook van kunstmatig gezoete frisdranken waar geen calorieën in zitten kunnen mensen dikker worden. En ze vergroten de kans op diabetes type 2 en ontregeling van hun energiehuishouding. Dat schrijft hersenen-en-gedragonderzoeker Susan Swithers in een gisteren gepubliceerd artikel in het tijdschrift Trends in Endocrinology and Metabolism. Het heet een opinie-artikel, maar Swithers onderbouwt haar mening met duidelijke resultaten van wetenschappelijk onderzoek, bij mensen en proefdieren.

Swithers, hoogleraar aan de psychologiefaculteit van de Amerikaanse Purdue University, onderzoekt hoe mensen en proefdieren hun eetgedrag en gewicht controleren. Ze veronderstelt dat caloriearme zoete drankjes de rotsvaste koppeling tussen zoet en ‘nu is er genoeg energie binnen’ verstoren. Ze heeft in eigen onderzoek laten zien dat het bij ratten zo werkt. En ze verwijst naar recent hersenscan-onderzoek bij mensen waarop dat te zien is.

Natuurlijk, wie suikerhoudende frisdrank vervangt door de kunstmatig gezoete variant krijgt minder energie binnen. Maar voor Swithers is het de vraag of het daar in het dagelijks leven bij blijft.

Aan de hand van een tiental grote, langjarige onderzoeken waarin mensen bijhouden wat ze eten en hoe hun gezondheid en lichaamsgewicht zich ontwikkelen laat ze zien dat mensen vaak dikker worden en in ieder geval niet afvallen door light-drankjes.

Dat kan nog komen door omgekeerde causaliteit: mensen worden niet dik door die light-drankjes, maar mensen gaan ze drinken als ze merken dat ze dikker worden. Dat weet Swithers ook wel. En dan komt ze op de proppen met een stroom proefdier- en hormoononderzoek waarmee ze alsnog hard maakt dat light-drankjes het trek- en verzadigingsgevoel verstoren, waardoor ze wellicht minder onschuldig zijn dan ze lijken.