denken@nrc.nl

Alleen teveel cola drinken is ongezond

zegt Raymond Gianotten, directeur van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS)

In de laatste aflevering van next.shopt wordt onder meer gesteld dat cola ongezond is (Weten, 5 juli). Dat is te kort door de bocht. Teveel cola is inderdaad niet aan te raden, maar dat geldt voor alles dat je teveel eet of drinkt. Een glas cola op z’n tijd is echt geen probleem. Wat teveel is, hangt af van je totale leefstijl. Wat drink en eet je, hoeveel beweeg je. Het aandeel van cola in onze dagelijkse consumptie is slechts 2,4 procent van het totaal aan calorieën en daarvan alleen word je echt niet dik. Bovendien is er met light en zero een uitstekend alternatief zonder calorieën.

Ook het vellen van een duurzaamheidsoordeel voor cola op basis van de mate van inzameling en recycling van de verpakking is te gemakkelijk. Nederland voldoet ruimschoots aan de Europese recycling doelstellingen voor verpakkingen en verpakkingen van cola vormen hiervan een bescheiden onderdeel. Duurzaamheid is echter veel breder dan verpakkingen alleen. Op deze manier wordt het consumeren van cola als het ware gelijk gesteld aan het plegen van een ernstig milieudelict. Ten onrechte, zowel qua duurzaamheid als qua gezondheid kunnen consumenten met een gerust hart kiezen voor een glas cola.

Van Nieuwkerk doet weinig voor VARA

betoogt Jorge Labadie van Brand Consultancy

Nrc.next-redacteuren discussieerden onlangs over het salaris van Matthijs van Nieuwkerk (Denken, 28 juni). Uit recent merkonderzoek kun je concluderen dat Van Nieuwkerk weinig bijdraagt aan de merknaam VARA. Uit het onderzoek over hoe mediamerken in het hoofd van de consument zitten blijkt dat programma’s veel sterker aan omroepen gekoppeld zijn dan presentatoren. Bijna de helft van de respondenten noemt een programma bij de betreffende omroep, slechts een op de vijf noemt een presentator. Wanneer gevraagd wordt naar associaties bij het merk VARA, is De Wereld Draait Door het meest genoemde programma. Paul de Leeuw wordt bij de VARA door een op de zes respondenten genoemd, gevolgd door Sonja Barend, Mies Bouman en Marcel van Dam. En Van Nieuwkerk? Niemand die hem noemt. Hij doet dus niets voor het merk van de omroep waardoor hij betaald wordt. Dat rechtvaardigt geen uitzonderlijk salaris.