Een Googlecommercial

The Internship. Regie: Shawn Levy. Met: Vince Vaughn, Owen Wilson. In: 82 bioscopen.

Kan een reclamespotje slagen als komedie? Het koningskoppel Vince Vaughn en Owen Wilson, jagers op opgewonden bruidsmeisjes in Wedding Crashers (2005), komt een heel eind, maar kan deze tandeloze Googlecommercial niet redden.

The Internship is zo’n crisiskomedie waarin ontslag geen probleem, maar een kans blijk te zijn. Twee absurd digibete horlogeverkopers op leeftijd staan plots op straat en melden zich in hun wanhoop als stagiair bij Google. En – wat een heerlijk mal bedrijf toch! – dat neemt ze pardoes aan, want ook bij Google kunnen nerds en geeks nog iets leren van zonnige praatjesmakers. Het klinkt als vermoeide routine en is dat: nuchtere huis-aan-huisverkopers smeden via tequilashots en lapdances vastgedraaide briljongens en maagdmeisjes om tot een team dat die kwal met Britse accent aankan en worden intussen zelf ook betere mensen.

Opmerkelijk is het portret van Google: een infantiel paradijs van witte fietsen, zwerkbal en glijbanen bemand door geniale zonderlingen en overwerkte supermodellen met bril die „de wereld een beetje beter willen maken”. Google is geen miljardenbedrijf dat uw data exploiteert en daarbij een achterdeur openhoudt voor de NSA, maar een missie, een ideaal, een elite, een cyberutopia: „de zoekmachine die een motor voor verandering werd”.

Je wordt dus geacht te betalen voor reclame, maar zelfs een generatie die zich vrijwillig in bedrijfslogo’s hult zal bij deze lamme komedie afhaken. Geeft niet: de film is bij voorbaat uit de kosten gesponsord.