Aziatisch uiterlijk? Geen melkpoeder!

Anti-discriminatiebureaus krijgen klachten over Etos, Kruidvat en Plus Die zouden Aziatisch uitziende mensen geen melkpoeder verkopen

Redacteur Integratie

Klanten met een Aziatisch uiterlijk krijgen in sommige winkels geen melkpoeder voor baby’s mee. Anti-discriminatiebureaus ontvingen zes klachten van klanten die een pak babymelkpoeder van Nutrilon of Friso wilden afrekenen en het niet meekregen of minder dan klanten van niet-Aziatische afkomst. Vier keer betrof het een winkel van Etos, één keer van Kruidvat en één keer een Plus-supermarkt.

In een intern memo van de Plus-supermarkt in Benthuizen (gemeente Rijnwoude), in het bezit van deze krant, staat: „Om te voorkomen dat de klanten steeds misgrijpen bij de babyvoeding verkopen we per klant maar één pak wanneer het onbekende klanten zijn (lees: chinezen :-) ). Bij de vaste klanten uit het dorp verkopen we twee pakken per klant.”

„Wij verkopen niet aan jullie”, kreeg een vrouw van Chinese afkomst te horen in een Kruidvat-filiaal in Vlaardingen op 29 mei. „Wie is jullie?”, vroeg ze. „Ja, jullie Aziatische mensen.” De klant voelde zich gediscrimineerd en diende een klacht in bij anti-discriminatiebureau Radar in Rotterdam. Haar man, die tien minuten later een pak Nutrilon afrekende bij dezelfde kassa, kreeg het pak wel mee. Volgens de Kruidvatmedewerker omdat hij „geen Aziatisch hoofd” had, aldus de klant.

Er is al maanden een tekort aan babymelk van Nutrilon (van Nutricia, onderdeel van Danone) en Friso (van FrieslandCampina). De pakken melkpoeder worden opgekocht voor export naar China of gehamsterd door ouders die bang zijn dat er geen melkpoeder meer te krijgen is. Chinese ouders geven hun baby’s graag Nederlands melkpoeder sinds het melamine-schandaal in 2008. Zeker zes baby’s stierven en 300.000 baby’s en peuters werden opgenomen met ernstige nierklachten, omdat ze Chinese melk dronken die was aangelengd met kunsthars (melamine).

Woordvoerders van Ahold (Etos) en Kruidvat reageren verbaasd en kennen de klachten niet. Beiden benadrukken dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen klanten. Plus laat weten dat het beleid is om elke klant gelijk te behandelen.