Waarom toch zo bescheiden? We kunnen de Tour winnen!

Uniek: twee Nederlanders staan in de topvijf van het tussenklassement. Ilja Leonard Pfeijffer legt uit met welke strategie Bauke Mollema de Tour kan winnen.

Voor wie oog heeft voor de schoonheid van wielrennen was het een historisch weekend. Op beide dagen werd er een episch gevecht geleverd op de flanken van de Pyreneeën van man tegen man tussen de grote krijgsheren die zich gedwongen zagen om tot het uiterste te gaan.

Op de slotbeklimming van zaterdag richtte de torenhoge favoriet voor de eindzege Chris Froome met de hulp van ploegmaat Richie Porte een slagveld aan onder zijn concurrenten. Hij reed iedereen op achterstand en won de etappe met imponerend machtsvertoon. Alleen Valverde wist de schade beperkt te houden. Hij werd derde na Froome en Porte. En wie kwamen kort daarna tot ieders verbijstering als vierde en vijfde gebroederlijk aan op de top van de helse berg, ver voor aan gort getrapte topfavorieten als Contador, Evans, Schleck en Rodriguez? Bauke Mollema en Laurens ten Dam. Het was voor het eerst sinds tien jaar dat er twee Nederlanders in de topvijf eindigden van een Touretappe. In 2003 (etappe 17) waren dat Van Bon en Knaven. En het was voor het eerst sinds 24 jaar dat dat gebeurde in een bergetappe. In 1989 (etappe 18) waren dat Rooks en Theunisse.

Iedereen dacht dat Froome de Tour al had beslist, maar zondag bleek zijn kwetsbaarheid. Hij kwam geïsoleerd te zitten en werd bij voortduring aangevallen door het monsterverbond van de Spanjaarden Contador en Valverde en diens Colombiaanse ploeggenoot Quintana. Hij moest zich staande houden zonder enige hulp van zijn ploeggenoten. Dat lukte, maar hij had zijn achilleshiel getoond.

Mollema en Ten Dam hielden moeiteloos stand met de hulp van hun meesterknecht Robert Gesink. Omdat Richie Porte zaterdag zijn hand bleek te hebben overspeeld en op grote achterstand binnenkwam, schoven ze zelfs op naar de derde en vierde plek in het algemeen klassement. De laatste keer dat er twee Nederlanders in de topvijf stonden van het tussenklassement was 23 jaar geleden. In 1990 (na etappe 6) waren dat Maassen en Solleveld.

Froome: te vroeg gepiekt

In het Nederlandse kamp van Team Belkin wordt met terughoudende vreugde gereageerd op dit historische succes. Ja, het was best aardig gegaan. Het zou mooi zijn als Mollema uiteindelijk in Parijs een toptienklassering wist te realiseren. Topvijf zou ronduit prachtig zijn. Het woord ‘podiumplaats’ durft niemand in de mond te nemen. Dat snap ik wel. Er zijn er velen gesneuveld onder de druk van te hoge verwachtingen. Maar ik durf zelfs nog een stap verder te gaan. Ik denk dat Mollema de Tour kan winnen. Ik zal uitleggen hoe.

Het is duidelijk dat de Tour zal worden beslist in de slotweek, met de beklimming van de Mont Ventoux op zondag en een paar loodzware Alpenritten. De beste strategie is om zo lang mogelijk verdedigend te rijden en om zowel Mollema als Ten Dam in de topvijf te houden. Tot de Mont Ventoux is het voornaamste obstakel de individuele tijdrit van woensdag. Mollema kan dat. Dat heeft hij onlangs nog bewezen in de Ronde van Zwitserland. Van Ten Dam weet ik niet wat hij kan als hij voluit gaat. Maar het is van het grootste belang dat hij dat in elk geval doet. Ook zijn positie in de top van het klassement is van het hoogste strategische belang.

Ook in de slotweek in het belangrijk om het geduld zo lang mogelijk te bewaren. Probeer beide mannen zo strak mogelijk in het klassement te houden. Team Sky van Froome en team Movistar van Valverde en Quintana zullen elkaar uitputten. Houd je buiten die strijd. Niet aanvallen, kies het juiste wiel en verlies zo min mogelijk tijd. Froome is niet zo oppermachtig als hij zaterdag leek. Hij heeft te vroeg gepiekt. Hij zal in de slotweek krachten te kort komen en zijn team is kwetsbaar. Belkin heeft, met Gesink meegerekend, misschien het sterkste team in de bergen. Maar houd dat geheim. Laat dat niet te veel zien. Spaar het team zo lang mogelijk. En houd die Quintana in de gaten. Die vertrouw ik niet. Die is misschien nog wel sterker dan zijn kopman Valverde.

De concurrentie kapot rijden

En op een dag stuur je Gesink vooruit. Die mag een mooie bergetappe proberen te winnen en als dat niet lukt, kan hij als bruggenhoofd dienen voor Mollema en Ten Dam. Mollema is de kopman en Ten Dam kan zich op een gegeven moment gedwongen zien om zijn eigen klassering op te offeren. Maar het goede klassement van Ten Dam is Mollema’s grootste wapen. Ze mogen Ten Dam niet zomaar laten gaan. Zo kun je de concurrentie kapot rijden door om en om te demarreren en de anderen de gaten laten dichten. Ten Dam kan in de slotklim van de laatste Alpenrit een machtig dameoffer plaatsen door bij iedereen weg te rijden totdat hij ontploft. De wanhopige concurrentie zal in de achtervolging moeten en Mollema in een zetel naar de Tourzege brengen.